Samtidigt som polisen i Sundsvall stoppade ekipaget med manipulerad färdskrivare som vi skrev om i tisdags, drog även polisen i Västerås in en liknande fisk i sitt nät på kontrollplats Karleby utanför Västerås.
Den här gången handlar det om ett litauiskt ekipage med manipulerad färdskrivare som fastnat i Västeråspolisens nät.
Vi kontaktar bilinspektör Roger Ogemar, men eftersom det just nu på olika platser i Sverige finns flera pågående ärenden med riggade skrivare, väljer vi att vara försiktiga med informationen som finns tills åklagarna är redo.
– Jag kan bekräfta att det är ett litauiskt ekipage med en vitrysk förare, säger Ogemar.
Förarna kontrolleras genom att man analyserar informationen som lagrats i färdskrivarna och på förarkorten i ett dataprogram som kallas Octet. Med detta program kontrolleras alla som stoppas, men i takt med att manipulationerna förfinas, krävs det nya lösningar och nya kunskaper för att upptäcka fusket.
– När man med Octet kontrollerar skrivaren, kan det komma upp exempelvis en mycket kortvarig felkod som det kan finnas ett otal orsaker till då färdskrivarna fungerar i princip som en dator, säger Ogemar som tillägger att detta normalt inte påkallar något större intresse.
Skillnaden nu är att några polisregioner börjat använda ett nytt verktyg när de misstänker att de korta felkoderna inte är en slump.
Så var det i måndags och verktygets signaler indikerade att det fanns mer i bilen än vad som normalt ska vara där.
– Det visade sig att fordonet var utrustat med två givare, säger Ogemar.
Utan det nya verktygets indikationer, hade man annars inte haft tillräckligt underlag för att kunna gå vidare, säger han.
– När vi inte tar förarna ”på bar gärning” när de använder manipulationsutrustningen då vi stoppar ekipagen, är det mycket svårt för oss att kunna motivera en detaljerad teknisk undersökning på att vi bara får en indikation genom en felkod utan att se vad den beror på, säger han. Är föraren dessutom duktig på att använda utrustningen rätt, så lämnar den heller inga felkoder.
En detaljerad undersökning kan ta väldigt lång tid eftersom utrustningen oftast är väl dold i fordonet. Det nya verktyget underlättar då betydligt eftersom man i ett tidigt skede klart kan konstatera att det finns främmande föremål i systemet.
– Det gör att vi inte behöver motivera tidsåtgången för undersökningen närmare, säger han.
Föraren nekade initialt till all kännedom om dessa givare vilket skulle leda till att fordonet skulle behöva genomgå en tidskrävande teknisk undersökning i jakten på utrustningen. Enkelt uttryckt: Beslagtas och skruvas isär. Detta informerades åkeriet om, men efter att åkeriet samtalat med sin chaufför, tog saken en ny vändning.
– Helt plötsligt erkänner chauffören att han själv tillsammans med en kunnig vän, bekostat och monterat utrustningen, säger Ogemar.
Den som monterar olaglig utrustning, kan få en ordningsbot på 4 000 kronor. Att påkommas använda olaglig utrustning kan leda till fängelse eftersom det är en form av dataintrång alternativt urkundsförfalskning, men oftast blir det dagsböter. Vad hände sedan med ekipaget?
– Fordonet behövde inte tas i beslag eftersom föraren själv tvingades montera bort utrustningen, sedan anhölls han för urkundsförfalskning, avrundar Ogemar.
Nu pågår utredningen och i skrivande stund överväger åklagaren vilken den slutgiltiga brottsrubriceringen kommer att bli och Proffs återkommer när vi får mer information.