Det rumänska ekipaget kom körande på E4 utanför Umeå, men när polisen stoppade det, hade färdskrivaren registrerat körning endast de sista två minuterna innan kontrollen.
I slutet av maj i år, stoppades ett rumänskt trailerekipage på kontrollplats Sävar i närheten av Umeå och det visade sig att polisen tagit föraren på bar gärning. När de kopplade in OCTET-verktyget, bekräftades deras misstankar.
Vidare undersökningar visade att givaren som sitter på växellådan, var manipulerad och manövrerades med en fjärrkontroll. Fordonet togs i beslag och en omfattande teknisk undersökning genomfördes varpå den olagliga utrustningen hittades.
Redan den 21 juni väckte kammaråklagare Mikael Bäckström i Umeå, åtal för att föra talan om företagsbot, men huvudförhandlingarna har fått skjutas upp tidigare då åkaren inte kunnat infinna sig.
I dag fanns han emellertid på plats och kunde med tolk höras.
– Att utrustningen funnits i fordonet säger han sig ha känt till under två månader, säger Bäckström. Fordonet har då körts ute i Europa och han säger att föraren fått instruktioner om att inte använda utrustningen.
Att skrivaren varit riggad, är otvistligt, säger Bäckström, men åkaren anser att företaget gjort vad som är möjligt för att förebygga brottslighet och därför inte ska dömas. Om det ändå blir en fällande dom, menar åkaren att summan bör vara lägre än de 150 000 kronorna som åklagaren presenterat. Vågar du sia om utgången?
– Detta är ju ett pilotfall, så oavsett utgången kommer vi att få mycket lärdomar av fallet, avslutar Bäckström.
Tingsfiskal Sofie Sundström kan inte diskutera fallet eftersom dom inte meddelats.
– Men visst är det intressant att ha ett ärende som inte prövats tidigare och således saknar praxis, säger hon till Proffs.
Polisinspektör Rikard Nordahl var på plats när fordonet stoppades och vittnade under dagens rättegång. Verkade nämnden intresserad?
– Jag upplevde det som att de verkligen ville ta in det jag berättade och åklagaren ställde följdfrågor, säger Nordahl som är försiktigt optimistisk inför utgången.
Han berättar att fordonet hölls kvar en vecka. Därefter kom åkaren personligen till Umeå för att legitimera sig och hämta ut fordonet. Sista gången Nordahl såg åkaren och dragaren, var utanför färdskrivarverkstaden dit de guidat honom.
Så snart dom meddelas, återkommer vi.
Och avslutningsvis…
Gilla gärna den här artikeln på Facebook – men glöm inte att gilla ”hela” vår sida!