DSV ger sig in i däckbranschen och är nu officiella återförsäljare av Westlake-däck. En helt ny nisch för speditörsjätten.
DSV har använt Westlake-däck till sin fordonsflotta sedan 2012 och varit nöjda med det. Westlake tillverkas av världens största däcktillverkare ZC Rubber Group CO och i nära samarbete med Pneuhage som är ZC Rubbers officiella återförsäljare i Europa, har DSV nu officiellt undertecknat ett avtal om ensamrätt som skandinavisk återförsäljare.
DSV kommer att kunna erbjuda Westlake-däck till alla anslutna åkare till marknaden för kommersiella fordon.
Proffs tar kontakt med Tina Hindsbo som är mediaansvarig på DSV i Danmark. Handlar det endast om ett återförsäljarskap?
– Ja, vi äger inte någon del utan är endast återförsäljare, svarar hon.
Vi frågar hur länge detta planerats och om alla deras underleverantörer nu kommer att erbjudas rabatterade däck, men den frågan skickar hon vidare till Fleming Steiness, ställföreträdande utrustningschef, som tyvärr inte är nåbar just nu.
– Detta är så nytt ännu och vi ser att det kommer att ske en utveckling, avslutar Hindsbo.
DSV kommer att föra ett däcksortiment inriktat på lastbilar, trailers och andra kommersiella fordon. Däcken kommer att finnas i lager vid fyra av DSV:s verkstäder i Horsens (DK), Nystad (FI), Göteborg och Landskrona. På begäran kan man få specialdäck som kan levereras inom 72 timmar, säger DSV.
Flemming Steiness säger i pressmeddelandet att det är ett stort framsteg i den vidare kommersialiseringen av förhållandet mellan DSV och ZC Rubber.
”På grundval av våra utförliga tester och tidigare goda erfarenheter av Westlake-däck, har vi även beslutat att utrusta våra nya trailers med Westlake.”
Med tillägg av Ultra-Seal i däcken, säger han att det skapar en optimal, kostnadseffektiv kombination för driften av deras aktiva fordonsflotta.