I dag meddelades en för Sverige historisk dom då Tingsrätten i Umeå gick på åklagarens linje mot det rumänska åkeriet som tagits på bar gärning med riggad färdskrivare utan att erkänna sig skyldigt.
I slutet av maj stoppades en av åkeriets tre lastbilar och en riggad färdskrivare upptäcktes. Åtal väcktes för talan om företagsbot och den 7 december hölls huvudförhandlingarna. I dag har Umeå Tingsrätt meddelat domen, den första av sitt slag.
Det var ett fordon från SC Alin Transporter Cargo SRL som ertappades med riggad givare som manövrerades av chauffören via en fjärrkontroll.
Kammaråklagare Mikael Bäckström hade yrkat på en företagsbot om 150 000 kronor, men tingsrätten sänkte det till 100 000 kronor då det endast handlade om ett fordon och ingen större omfattande, systematisk brottslighet..
– I huvudsak är jag nöjd med domen, säger Bäckström. Det är ändå ett ansenligt belopp och domen har en stor principiell betydelse.
Han säger dock att det inte är helt okomplicerat att driva ett ärende som detta just för att det saknas praxis, men han upplevde att det varit en bra förhandling. Detta bekräftar tingsfiskal Sofie Sundström som tillsammans med en enig nämnd, beslutade om domen.
– Åklagarens material och den tekniska undersökningen, gjorde att man kunde förstå saken, säger hon. Och det är verkligen intressant att få vara med om ett ärende som detta.
Åkeriets ägare, Cosmin-Alin Rusu, säger att föraren två månader innan han stoppades, hade berättat att han hittat en fjärrkontroll i bilen och upptäckt funktionen. Rusu hade uppmanat honom att inte använda den och han förstår inte varför han ändå gjorde det eftersom han inte hade bråttom.
Bilen skulle komma till Rumänien för besiktning i augusti och då samtidigt undersökas, hävdar Rusu som ansåg det var för kostsamt att åka till Sverige för att kontrollera saken själv.
Tingsrätten anser att Rusu inte gjort tillräckligt för att förhindra brottslighet. Han visste att utrustningen fanns och kunde exempelvis bett föraren att skicka fjärrkontrollen till åkeriet. Tingsrätten tar upp flera försvårande omständigheter kring denna typ av brottslighet som rör uppsåt, trafiksäkerhet och ekonomiska intressen.
Rusus uppgifter om att åkeriet saknar ekonomiska resurser att betala företagsboten, lämnas utan beaktande och summan fastställs. Åkeriet har nu tre veckor på sig att överklaga.
Om åkeriet inte överklagar, hur ska domen verkställas? Åklagare Bäckström förklarar att själva verkställandet av domen inte ligger inom hans eller polisens område att kontrollera.
– Men, eftersom ärendet är nytt och mycket intressant för jurister med intresse för området, kommer vi att följa upp verkställandet, avrundar en i huvudsak nöjd Mikael Bäckström.