Den 15 december stoppades ett ekipage som var på väg till Floby av trafikpolisen i Helsingborg. Trailern tillhör LKW Walter, dragaren är svensk och tillhör Nadi Resid i Bunkeflostrand. Bakom ratten satt en makedonsk förare med makedonskt medborgarskap och ett körkort utfärdat i hemlandet. Därmed stoppade polisen ekipaget från fortsatt färd.
Vi bestämmer oss för att följa transportkedjan och se hur situationen uppstått. Först på listan är tyska M. Yalli Transporte & Logistik i Bochum och vi frågar om deras roll i saken.
– Vårt åkeri har endast lastat trailern på terminalen i Tyskland och därefter ställt av den på järnvägen, säger Yalli. Det är LKW Walter som bokar den andra transporten.
Med den informationen bakom örat, går nästa samtal till LKW Walter och Gerhard Mueller. LKW Walter har tidigare figurerat i Proffs och då alltid fört en dialog med inblandade parter och i takt med vidtagna åtgärder, har vi alltmer sällan fått anledning att skriva om dem, men nu har något gått fel.
Är Resid ett av era åkerier?
– Ja, bekräftar han. På grund av en olycka uppstod personalbrist och den ordinarie föraren av dragbilen fick snabbt ersättas.
Mueller fortsätter och säger att när åkeriet bytte ut föraren, litade de på de uppgifter ersättningsföraren gav dem och som gjorde gällande att han bott i Sverige i mer än sex år och innehade nödvändiga tillstånd för att få arbeta här.
– Naturligtvis skulle åkeriet, enligt vårt samarbetsavtal, ha kontrollerat förarens uppgifter i detalj, vilket de nu inte gjorde och för detta har vi gett åkeriet en reprimand, avslutar Mueller.
Innan vi tar kontakt med Nadi Resid, gör vi efterfrågningar kring honom och hans åkeri som är en enskild firma. Informationen väcker nya frågor utöver det faktum att han anlitat en förare utan rätt tillstånd.
Vi konstaterar att åkeriet har en årlig omsättning på mellan 50 000 – 90 000 kronor och trots att han på sitt trafiktillstånd har tre tunga fordon i trafik varav det aktuella är ett av dem, har han inga anställda.
Den aktiva näringsverksamheten har dessutom ett underskott på 60 701 kronor. För att fråga hur många anställda han egentligen har och varför siffrorna ser ut som de gör, tar vi kontakt med Nadi Resid. Samtalet avstannar när han förstår vilken händelse vi vill tala om.
– Jag har inte tid att prata nu, säger han.
Men, du kan väl säga hur många anställda du har?
– Jag kan inte prata nu, säger han igen och därmed är samtalet avslutat.
Även om Nadi Resid valde att lägga på luren när vi ville intervjua honom är historien inte slut för hans del. Polisen har rapporterat Resid för brott mot Yrkestrafiklagen (11§, 2 kap) då han tillåtit chauffören köra åkeriets lastbil utan erforderliga tillstånd. Ett brott som vid en fällande dom kan ge böter.