Transportarbetareförbundet i Östergötland är kritiskt till Holmen Papers alkotester av chaufförer. Rättsosäkert och godtyckligt, säger ordförande Marika Lindberg.
Det är Marika Lindberg, ordförande för Transports avdelning 4 i Östergötland, som tycker att det istället ska vara polisen som utför kontrollerna för att dessa ska bli mer säkra, läste vi på Sveriges Radio i torsdags.
Föremålet för kritiken är Holmen Paper som uppmärksammats för sin hårda satsning mot alkoholpåverkade förare efter att truckförarna larmat om onyktra sådana. Det är Securitas som utför blåsen och om föraren även setts köra fordonet, tillkallas polis.
Blåser en förare ”rött”, oavsett om han kört eller inte, skrivs rapport och föraren har för all framtid förverkat sin rätt till tillträde på företagets område. Sedan april i år, har trettiotalet onyktra förare stoppats.
Vad menar du med rättsosäkert, frågar vi Lindberg.
– Naturligtvis borde polisen stå för en större del av nykterhetskontrollerna, säger hon. Att vi har så få trafikpoliser på vägarna är ett enormt problem som Transport påtalat länge.
Vad Holmen Paper beträffar, anser hon att de borde testa alla som ska in på området. Inte bara en enskild grupp. Transports mål är att det inte ska finnas en enda onykter chaufför på våra vägar eller arbetsplatser, men när polisen inte längre kan lösa sin uppgift, tvingas privata aktörer kliva in och fylla tomrummet de lämnar efter sig, säger hon.
– Det är viktigt att testerna sker med samma professionalitet som om polisen utförde dem, understryker hon.
För en bättre och mer heltäckande lösning, säger hon att Transport anser det borde införas en lag om alkolås i alla yrkesfordon och egentligen i alla fordon över huvudtaget.
– Det är en dock politisk fråga som måste hamna i riksdagen, anser hon.
Det Transport föreslår är åtgärder som varit aktuella länge och det verkar som att det kommer dröja innan de diskuteras i Riksdagen och ännu längre innan de blir verklighet. Under tiden ser vi hur polisens resurser minskar och antalet alkoblås har mer än halverats det senaste året.
Vad ska vi göra medan vi väntar på heltäckande åtgärder?
– Ser vi till enbart Holmen Paper, hade de kunnat lösa detta för länge sedan genom att upphandla transporter från bolag med alkolås i fordonen. Det är ingen hemlighet att Holmen förlitar sig på låglönechaufförer från utlandet som inte får betalt enligt svenska kollektivavtal och sällan har alkolås i bilarna. Man får de transporter man betalar för, avslutar Marika Lindberg.
Det finns i nuläget inget ärende mellan Holmen Paper och Transport och på Holmen Paper avstår man från att kommentera saken.
Och du!
Glöm inte att gilla tidningen Proffs på Facebook. Inte endast artikeln, utan även Proffs-sidan!