Åklagaren i Östersund höjde den svenska straffribban för att manipulera färdskrivaren. Företagsboten för dataintrång blev 150 000 kronor. Samtidigt ertappas allt fler manipulerade fordon såväl i Sverige som i våra grannländer.
Metoderna som används för att upptäcka syndarna, varierar beroende på förutsättningarna, men att polisen blivit vassare, är tydligt. Och det behövs.
– Det som är utmaningen nu, är att aldrig förr har det varit så svår att upptäcka fusket då det inte finns någon form av åverkan utanpå givaren, säger en polisiär källa till oss.
– Vi ser allvarligt på utvecklingen.
Den nya generationens manipulerade givare förbryllar och just nu sticker ett stort lettiskt åkeri ut efter att flera av deras fordon ertappats både i Sverige och i Norge vilket ledde till en kraftfull reaktion från en av deras uppdragsgivare. Ett av fallen ligger redan på åklagarens bord.
– Det stämmer att jag har fallet och att åkeriet delgivits brottsmisstanke, bekräftar åklagaren.
Proffs har haft en ingående dialog med åkeriet som detaljrikt redogjort för sin syn på det inträffade och var de anser skuldbördan ska placeras. Tillverkaren av givaren har redogjort för säkerheten kring produktionen och menar att det som sker, egentligen inte är möjligt.
Alla moderna lastbilar av i dag är uppkopplade mot någon form av dator genom vilken fordonen kan övervakas och en mängd information inhämtas. Varför upptäcker inte lastbilstillverkarna de fordon som manipulerats?
Vad säger åkeriet om varför bilarna riggats? Varför förbryllar den nya generationens manipulerade givare såväl tillverkaren som polisen? Och hur ser den moderna riggade givaren ut?
Vill ni veta det, ska ni läsa kommande nummer av tidningen Proffs. Då avslöjar vi svaren på dessa och många andra frågor.