Arne behövde inte tänka efter innan han stannade för att skydda de två fordonen som förolyckats och sedan räddningspersonalen som kom till platsen.
- Vi var väldigt tacksamma för det skydd Arne gav oss, säger Pär Johansson som är ambulanssjukvårdare och som var på plats den där söndagen.
Det var på E18 vid avfarten till Bro vid 15-tiden den 27 november som en personbil körde in i räcket och drog med sig ytterligare en bil och sedan blev ståendes helt oskyddade för övriga trafikanter.
Arne kör för Turebergs Transport och behövde inte fundera inför sitt beslut.
– Det är något som kommer automatiskt, säger han. Folk kör för fort förbi olyckplatser och jag kunde erbjuda ett visst skydd.
Att han själv skulle kunna bli påkörd av exempelvis en lastbil, ansåg han vara sekundärt. När han stannat, ringde han Stockholm radio för att de skulle gå ut med en varning.
– Men jag fick ringa igen efter en stund för att be dem gå ut och säga åt folk att sänka farten, säger han.
Arne är kritisk till inte bara medtrafikanternas hastigheter i halt väglag och förbi olycksplatser, utan även till vinterväghållningen och att det är så stor skillnad på den beroende på vilket område man befinner sig i.
– I Stockholmsområdet är det oftast okej, men utanför kan skillnaden vara total, säger han.
Eftersom det är en Europaväg, menar han att räddningspersonalen borde åtföljts av en TMA-bil för att de skulle kunna arbeta säkert. Nu fanns emellertid Arne på plats och det uppskattades så mycket av räddningspersonalen att de genom sin Facebook-grupp Ambulance Sweden, sökte kontakt med Arne. Lyckades de?
– Ja då, vi fick kontakt genom Facebook och de ville tacka för hjälpen, säger Arne.
Ambulance Sweden är en grupp som drivs ideellt av personal inom ”blåljusyrkena”. Pär Johansson är ambulanssjukvårdare och var på plats i söndags.
– Det var mycket halt på platsen och vi var väldigt tacksamma för det skydd Arne gav oss eftersom det inte finns tid att invänta TMA-bilar vid olyckor, säger han med känsla. Vi vet inte vad som kunde ha hänt om han inte stått där med tanke på hur halt det var.
Pär säger att han sedan händelsen tänkt mycket på Arnes insats och ville på något sätt visa uppskattning. I dag åker han till Arnes arbetsplats för att tacka och överlämna en gåva. Vad blir det för gåva?
– Det blir en exklusiv ficklampa som han kan ha glädje av i sitt arbete, avrundar Johansson och tillägger att de tunga yrkesförarna är oerhört duktiga på att hålla undan och vara aktsamma när det uppstått en olycka.
Även på Turebergs Transport säger vd Ralf Billefält att man på något sätt kommer att uppmärksamma Arnes rådiga handlande. Arne själv vidhåller att det han gjort, inte är något märkvärdigt och att vi alla hade gjort detsamma i den situationen.