I tisdags gör Proffs ännu ett redaktionellt besök på trafikpolisens kontrollplats vid Långeberga, Helsingborg. Ett av flera fordon som ertappades med att bryta mot lagen, var en 3,5-tons lastbil, hemmahörande i Tjeckien, på väg till Södertälje.
Proffs har tidigare skrivit spaltkilometer om de många överlastade 3,5-tonsbilarna som trafikerar landets vägnät. Inte sällan är de på väg med gods till något av våra svenska storföretag, vilket var fallet även den här gången.
Föraren, även han från Tjeckien, hade lastat hos en av Scanias underleverantörer i Polen. Han noterar att godsvikten är för hög och påtalar detta för lagerpersonalen, som menade att godset skulle iväg och att det inte fanns några alternativ för chauffören.
I Helsingborg stoppades transporten och efter vägning konstaterades det att maxlasten var överskriden med 42 procent.
Detta resulterade i 4 000 kronor i böter, som betalades på plats, och att Scania fick rekvirera ytterligare en liten lastbil för att lösa den återstående delen av transporten.
Vi kontaktar Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania i Södertälje. När han gjort såväl ansvariga för Scanias transportavtal som de som arbetar med inkommande gods till produktionen, väl medvetna om vad som hände igår, återkommer han till oss.
– Om det inte är en linjekörning i vår reguljära logistik, har vi även expressavtal med några speditörer, säger han. Den här gången var det leverantören själv som beställt transporten då det uppstått störningar i deras produktion som gjorde att de tvingades skicka godset med bud.
När vi frågar varför transporter säljs vidare, blir svaret tydlig och pekar på att det i Scanias avtal med speditörerna uttryckligen anges att de endast ska anlita transportörer som de själva har kontrakt med.
– Det får således inte förekomma någon vidareförsäljning av uppdragen till utomstående, understryker han.
Enligt chauffören, hade han blivit beordrad att lasta överlasten då företaget kände press att godset skulle fram. Hade kostnaden för rätt fordon för uppdraget, gjort någon skillnad för företaget jämfört med att misslyckas med leveransen?
– Om en produktionsverkstad riskerar att stanna och orsaka störningar i hela kedjan, är kostnaden att använda en eller två bilar för godset, tämligen marginell, säger han.
Att åberopa snålhet säger han är fel då det definitivt inte är läge att börja förhandla om priser i en sådan situation. Han menar att anledningen till att detta fordon körde, antagligen varit brist på transportkapacitet just då.
Han berättar att även på Scania reagerade man på att godset levererades med budbil och under intervjun kommer beställaransvaret upp och åter blir vi påminda om hur viktigt det är att det tydliggörs exakt hos vem eller kanske hos vilka, det ansvaret måste ligga.
Bland de ansvarig hos Scania pågår nu arbete för att förhindra att händelsen ska upprepas. Kommer vi att se resultat av det arbetet?
– Sådant arbete ger resultat och det finns säkert fler exempel, men jag känner i alla fall till ett fall från förra året då ett åkeri svartlistades efter att ni skrivit om en händelse som vi sedan följde upp, avslutar Danielsson.