Tre vuxna och en fyraåring omkom i en krock med lastbil och det visade sig att åkeriet inte haft ordning på vare sig papper eller service på fordonen samt saknade trafikansvarig. Olyckan inträffade i England men det kunde lika gärna ha skett här i Sverige då tillsynsmyndigheter inte längre kan kontrollera aktörerna som verkar i landet. Anmälningar om oegentligheter, leder sällan vidare och trafikpoliserna blir allt färre.
Våra tillståndsmyndigheter har svårt att kontrollera många utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige. Man får helt enkelt utgå från att de dokument som skickas, är äkta. Samma svårigheter finns när det gäller lastbilarna som används, inte minst de som kör på nyttjanderättsavtal. Varifrån kommer de? Blir de besiktigade? Servade?
I transportbranschen av i dag florerar mängder av falska dokument, men handlingskraften att förändra missförhållandena i vår bransch, lyser med sin frånvaro. Tvärtom minskas möjligheterna till kontroller och anmälningar leder sällan till aktion och indragna tillstånd och än mer sällan till åtal.
Måste dödsolyckor ske för att situationen ska tas på allvar och vems död är ”viktig nog” för att skapa den effekt vi sedan länge efterfrågar?
Efter dödsolyckan i Bath, England, i början av 2015, där fyra omkommer, startade en lång rättsprocedur. Vi läser om tragedin i Bristol Post av den 7 december 2016 och att rättegången då fortfarande pågick. Lilla Mitzy Steady fick aldrig växa upp på grund av en lastbil med fel på bromsarna.
Bilder i artikeln visar brister som inte uppstått akut och som en mekaniker borde ha upptäckt om fordonet verkligen hade varit på kontroll.
Matthew Gordon, 30, äger Grittenham Haulage vars tippbil orsakade olyckan. Han hävdade att hans fordon kontrollerades var sjätte vecka även om han inte kunde uppvisa dokument på detta. Inte heller hade företaget någon trafikansvarig vid tillfället.
Gordon trodde att han hade sex månader på sig att hitta en sådan efter att den förre slutat och under tiden tog han själv hand om pappersarbetet medan den tillträdande mrs Wood, gick en kurs inför sin nya anställning som började två dagar efter den fatala olyckan.
Mrs Woods man Peter, är egenföretagare och han började under 2014 att sköta säkerhetskontrollerna och akuta reparationer på fordonen. En uppgift han uppenbarligen inte klarade.
Ungefär sex månader efter dödskraschen, stod Gordon inför Tingsrätten i Bath och erkände personligen åtta anklagelser och förnekade fjorton, medan företaget tog på sig trettiotre. Det handlade om brott mot kör- och vilotiderna, dåliga bromsar och att inte använda färdskrivaren. I samband med detta, drogs företagets tillstånd in.
Gordon förstod att brotten var allvarliga och säger han borde vetat bättre, men att han vid tidpunkten hade svårt att hinna med pappersarbetet. Angående det ofullständiga färdskrivarunderlaget, pekade han åter på sin arbetsbörda.
– Jag satte för stor tilltro till att mina förare skulle göra jobbet på rätt sätt, sade han. Det är ingen ursäkt, men just då hade jag ingen transportansvarig.
Föraren, Phillip Potter, 20, pläderade oskyldig till totalt tio anklagelser inklusive att, genom vårdslös körning ha orsakat allvarliga skador på ytterligare två släktingar till Mitzy som befann sig i bilen. Mekanikern Peter Wood förnekar fyra anklagelser mot honom.
Efter samtal med Bristol Post i dag, får vi veta att den 22 december 2016 dömdes åkeriägaren Gordon och mekanikern Wood till fängelse för dråp. Chauffören friades helt. Hur långa fängelsestraff de båda får, bestäms vid en särskild förhandling som är nära förestående.