Polisen i Norrbotten såg ett ekipage de inte sett förut och utseendet väckte intresse. Kontrollen visade sedan att sträckan fordonet körts inte stämde överens med färdskrivaren och snart hade de en chaufför som beredvilligt erkände att det var han som manipulerat fordonet.
Det slovakiska ekipaget på väg till Nordnorge, väckte uppmärksamhet då trailern ovanligt nog var enkelaxlad.
– Vi hade aldrig sett ekipaget i våra trakter förut och blev nyfikna, berättar bilinspektör Esko Mäntyranta som var på plats den 8 januari på kontrollplats Morjärv vid Kalix.
Alla dokument var i ordning och det var inte heller frågan om någon otillåten cabotagekörning. Färjebiljetten visade när han kommit in via Ystad.
– Vi tog honom inte på bar gärning med färdskrivaren inställd på vila, men när vi använde vårt analysverktyg och sedan räknade på sträckan samt när han kommit in till Sverige, saknades det cirka 40 mil, säger Mäntyranta.
Den slovakiske föraren talade inte engelska varför samtalet med föraren fortsatte genom tolk per telefon och snart erkände chauffören att han och ingen annan, hade skaffat utrustningen och fått den monterad.
– Det var en så kallad CAN-bus-styrd utrustning, berättar Mäntyranta. Den aktiveras genom att man gör en viss åtgärd, exempelvis blinkar med blinkersen två gånger på rad, tutar, eller liknande.
En avancerad utrustning som inte kräver fjärrkontroller eller extra knappar för aktivering. Fordonet klampades under tiden det var i beslag i och med att det stod utan polisens tillsyn.
Ärendet hamnade hos Åklagarkammaren i Östersund och kammaråklagare Mikael Bäckström tar fram fallet och förklarar gången.
– Nu går man igenom polisens utredning och jag läser här att föraren har erkänt varför det finns förutsättningar för Åklagarkammaren att utfärda strafföreläggande ställt till honom, säger han och tillägger att det aktuella ärendet inte ligger på hans eget bord.
Föraren har erkänt manipulering av färdskrivaren, otillräcklig dygnsvila samt överskriden kör- och vilotid. Något belopp är ännu inte fastställt då ärendet inkommit till Åklagarkammaren så sent som i går. Utrustningen som beslagtagits, anses förverkad.
Här har vi då återigen en förare som säger att han själv manipulerat fordonet med en utrustning som kan kosta nära nog en månadslön för många förare från öst. Känns det trovärdigt eller är det en ”trend” vi kommer att se mer av och att man kan misstänka att åkerierna på detta sätt vill undkomma företagsböter?
– Det känns inte trovärdigt att chaufförerna betalat utrustningen själva med tanke på kostnaden. Att de dessutom är snabba med att tala om att de själva beställt installationen, gör att det känns som att de blir tillsagda att berätta den typen av historia om de blir påkomna, sammanfattar Esko Mäntyranta.
För att en företagsbot ska kunna bli aktuell, måste manipulationen kunna knytas till företaget, men så länge förarna av lojalitet, mot ersättning eller för att behålla sina jobb, tar på sig skulden, krävs det att nytänkande och engagerade åklagare angriper problemet som just nu ter sig som ytterligare ett sätt att missbruka den redan svagaste länken i kedjan.