Åkeriet hade tankat Circle K i fyra år, men när Samat tog över bränsleleveranserna och satte in utländska förare, valde man ett annat bolag. De frågor åkeriet ställde till Circle K, fick svar som inte kändes tillfredsställande.
Indseth Transport AB i Stenungsund kör tanktransporter och har, parallellt med att tanka Preem, under fyra år även använt Circle K, men när Samat Sverige AB med sina utländska chaufförer tog över Circle K:s leveranser under 2016, ville man få klarhet i bland annat varför det skulle vara just utländska förare.
Varför var det viktigt att få veta det, frågar vi vd Roger Börjesson på Indseth.
– Det blir alltmer utländska aktörer och förare och dessa menar jag undergräver marknaden för svenska åkerier och chaufförer, svarar han.
Börjesson tog tidigt kontakt med sin Circle K-säljare i området, men informationen var knapphändig och Proffs känner igen svaren sedan tidigare intervjuer med bolaget.
– Han sade att han skulle hålla mig uppdaterad om utvecklingen och där har det stannat, säger han.
En fråga han hade till säljaren var att om nu Samats förare har svenska kollektivavtal och allt är klappat och klart, varför då alls ha utländska förare om lönerna i och med avtalet blir desamma som för svenska förare.
– Den frågan har jag inte fått svar på och därför tankar vi helt enkelt inte på Circle K, säger Börjesson som även varit i kontakt med Transport i Malmö som hänvisade till att Samat Sverige AB har kollektivavtal.
Han har förklarat för säljaren att han inte vill tanka på ett bolag som undergräver det han själv arbetar med och kämpar för att hålla hög standard på inom områden som exempelvis säkerhet och miljö.
Börjesson återkommer till att han upplever det som att Circle K säger en sak, men gör något annat och att svaren han fått inte känns tillfredsställande. Kan du tänka dig att börja tanka på Circle K igen om saker förändras?
– Om det skulle förändras på ett positivt sätt, kan vi tänka oss att återgå, men det blir ju också en prisfråga, avrundar Börjesson på Indseth som nu tankar Shell och Preem.
De frågor Börjesson ställde sin Circle K-försäljare, ställer vi till kommunikationschef Johan Backman på Circle K. Varför utländska om lönerna ni erbjuder följer svenskt kollektivavtal?
– Samat Sverige AB har kollektivavtal med Transport. Det gäller för alla förare, men de hade svårt att rekrytera förare i Sverige och behövde komplettera med förare från deras övriga verksamhet, svarar han.
Frågan om huruvida de har någon uppfattning om hur många kunder som lämnat Circle K och angett Samat som en anledning, vill han inte kommentera då det är enskilda händelser som berör deras kunder, men avslutar med att det alltid är tråkigt om en kund väljer att lämna dem.