Det Nordirländska ekipaget stoppades söder om Jönköping och man misstänkte bland annat en manipulerad färdskrivare. Ekipaget togs till verkstad för kontroll av färdskrivaren, men där hittade man inga konstigheter. Trots att färdskrivaren registrerat vila under körning.
Till Krängsbergs kontrollplats den 3 januari, tog trafikpolis Christel Johansson in ett ekipage från Nordirländska åkeriet McGeown.
– Han körde för fort, säger hon. När vi sedan tankade ur färdskrivaren, visade det sig att den registrerat vila trots att han körde.
Föraren, således tagen på bar gärning, hävdade att han skulle ha använt en enkel magnet, något Johansson ställer sig tveksam till, men ekipaget klampades på grund av kör- och vilotiderna och åklagaren dömde ut böter för brott mot desamma både i Sverige och utlandet och ärendet avslutas.
Bilinspektör Nils Gustavsson som också var på plats, säger att de inte riktigt kunde släppa fallet varför ekipaget, tillsammans med föraren, följande dag togs till verkstad för vidare undersökning. Verkstaden utförde en kontroll med syfte att upptäcka manipulering, men får inte upp några felkoder.
Att ta upp ett avslutat ärende och börja om med samma ekipage igen och få igång hela rättsmaskineriet en gång till utan ytterligare indikationer, är ett beslut som noga måste tänkas igenom, menar han och säger att detta ärende fick bli en lärdom.
– Med de erfarenheter vi fick nu, kan vi hantera nya ärenden på ett annat sätt, summerar Gustavsson.
Tillbaka till Johansson igen. Det bestämdes att ärendet skulle förbli avslutat. Är det ett stort beslut att fatta när det gäller att plocka isär ett fordon?
– En sådan åtgärd innebär ett omfattande arbete förenat med kostnader och måste kunna motiveras, säger hon.
När verkstadskontrollen inte ger några vidare indikationer, blir en sådan kostnad svårare att försvara.
Proffsredaktionen kan konstatera att dagens manipulerade färdskrivare sällan renderar i felkoder vid en vanlig kontroll och i senaste numret av Proffs, beskrivs i ord och bild hur moderna manipulationer fungerar, att de manövreras med fjärrkontroll och att det inte sällan krävs specialverktyg för att påvisa att de finns i fordonet. Dessa specialverktyg har ännu endast testats i ett fåtal regioner, men med bra resultat som mycket snart ska redovisas.
Förundersökningsledare Christer Ekdahl bekräftar att ärendet är avslutat.
– Chauffören fick en bot på 10 500 kronor för hastighetsöverträdelse och brott mot kör- och vilotider både i Sverige och utomlands, säger han och tillägger att betalningen är säkrad.
På McGeowns i Armagh, Nordirland, är det ägaren Adrian McGeown som svarar och han bekräftar det inträffade och understryker att sådant beteende tar man avstånd från.
– När föraren kom hem igen, blev han omgående avskedad. Sådant här är inget vårt företag accepterar, meddelar han.