Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.
Redan i oktober publicerade Proffs den första artikeln om parkeringsproblemen på Kungsgården där framför allt lettiska Kreiss kommit att dominera gatubilden tillsammans med litauiska Vlantana. Ett första steg blev att begränsa parkeringstiden till 24 timmar, något som snart kringgicks. Genom Proffs fick kommunen direktkontakt med de båda åkerierna och inför förra veckans möte var platsen stängd för all parkering under en vecka.
Sistlidna fredag hölls kommunens stormöte då runt tjugotalet deltagare, varav ett stort antal kommuntjänstemän, inbjudna talare och representanter från de berörda kringliggande företagen samt åkerinäringen, deltog. Liane Ask från Sveriges Åkeriföretag i Malmö var på plats.
– Det är positivt att branschrepresentanter är drivande i frågan, säger hon. Vi vill också få en uppfattning om vilken sorts trafik dessa fordon bedriver.
Hon noterar att åkerierna vill ha kvar parkeringsplatsen, dock gav mötet inga konkreta förslag till förändringar, men deltagarna fick framföra sina tankar.
Docent Henrik Sternberg har tidigare i år deltagit i ett liknande möte i Helsingborg som Proffs skrivit om.
– Det märks att uppställningsplatser och nedskräpning är ett stort problem i många städer, men det är inte helt lätt att diskutera, säger han. Det märkte vi i Ängelholm.
Sternberg hade önskat att mer tid ägnats åt huvudämnet för mötet.
Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs Stad, driver samma engagemang i Helsingborg och bekräftar Sternbergs uppfattning. Han säger att presentationerna talarna höll var informativa, men att den efterföljande diskussionen aldrig riktigt kom igång.
– Det är bra att man arbetar med frågan, men under detta möte lyfte aldrig diskussionen utan förblev mycket lokal, säger Magnusson som hade hoppats på mer och bredare fokus på det specifika problemet som var anledningen till mötet.
Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg var också inbjuden till mötet i Ängelholm. Och hans uppgift var bland annat att ge den bild som Liane Ask efterlyste.
– Jag berättade om hur lastbilstrafiken ser ut på våra vägar idag och därmed varför det står så många ekipage uppställda på till exempel parkeringen på Kungsgården i Ängelholm, förklarar Johansson.
Han menar parkeringsproblemen i grunden är ett ”EU-problem”.
– Ja, det är ju EU som tillåter den här typen av lastbilstrafik. Transportstyrelsen anser dessutom att det är okej att hålla ordinarie veckovila i lastbilen och någonstans måste ju chaufförerna parkera, menar Sören Johansson.
Moderator för mötet var trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg. På förekommen anledning, frågar vi om hon bland mötesdeltagarna kände att det fanns betänkligheter kring att åtgärder riktas mot utländska personer?
– Nej, det intrycket fick inte jag, säger hon. Trafikpolis Johansson tog emellertid upp nya möjligheter kring att helgvilan inte får tas i hytten vilket kan öppna ytterligare möjligheter.
Något definitivt besked om helgvilan är inte taget i EU. Däremot har EU:s generaladvokat sagt att hans uppfattning är att det inte är tillåtet.
Kommande vecka ska Ängelholms kommun ha ett internt möte för att diskutera det som framkommit på fredagsmötet, som exempelvis endast tre timmars parkeringstid dagtid.
Under lördagsförmiddagen räknades fordonen på platsen, som efter en tids avstängning nu åter är öppen, och det trettiotalet fordon som fanns där, var från flera olika åkerier.
Då platsen var stängd, ökade antalet fordon från Kreiss markant på OKQ8 i Glumslöv söder om Helsingborg, men på söndag förmiddag var de borta. Samtidigt fick redaktionen ta emot bilder från Ängelholm som visar att det åter är ”business as usual” på Kungsgården i Ängelholm.