De europeiska lastbilstillverkarnas intresseorganisation European Automobile Manufacturers Association, ACEA, i Bryssel kräver nu åtgärder för att förhindra manipulerade utsläpp. Bakgrunden är att det dykt upp en rad tillbehör på marknaden som gör det möjligt att gå förbi SCR-systemen på Euro 6-certifierade fordon. Uteblir AdBluetillförseln blir det ingen minskning av NOx-utsläppen.
Nyckeln till minskade utsläpp av kväveoxider (NOx) för dieselbilar är selektiv katalytisk reduktion (SCR). Den kräver kontrollerad dosering av urealösning som Adblue.
Vad en fuskande lastbilsägare kan spara på utebliven AdBlue-påfyllnad sker på bekostnad av miljön med högre utsläpp. Ytterligare fusk blir det på de ställen där Euro 6 kvalificerar till lägre motorvägsavgifter eller andra förmåner.
– Den europeiska bilindustriföreningen ACEA fördömer starkt reklam, försäljning och användning av anordningar som kan användas för att stänga av avgasreningssystemet, säger ACEA:s generalsekreterare Erik Jonnaert.
ACEA uppmanar nu EU-kommissionen och medlemsstaterna att förbjuda reklam och försäljning av alla eftermarknadsanordningar (hård- och mjukvara) som kan gå förbi kontrollsystemen för utsläpp eller avlägsnande av viktiga delar av avgasreningssystemet.
Man vill också att myndigheterna genomför slumpvisa kontroller längs vägarna för att kontrollera och i felande fall utdela betydande böter. Manipulerade fordon ska behandlas som defekta i andra säkerhetssystem typ felande bromsar, menar man.
ACEA delgav sina farhågor redan 2012 till både EU-kommissionen och medlemsländerna men inga åtgärder vidtogs den gången. Frågan om eftermarknadsmanipulering hade tagits upp av Danmark flera år tidigare, men den allmänna uppfattningen var då att detta borde vara en fråga för nationell tillsyn.
ACEA består av 15 stora bil-, skåpbils-, lastbils- och busstillverkare. Här ingår DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen och AB Volvo. Ordförande för sektionen för nyttofordon under 2017 är amerikanen Preston Freight, vd för DAF. Han efterträdde nyligen Volvos koncernchef Martin Lundstedt.
Den svenska regeringen uppges vara medveten om problemet.