Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.
Den fria rörligheten för gods tillsammans med hur cabotage- och kombitrafik i dag helt lagligt kan bedrivas, har lett till att internationella fordon inte bara kör transit genom Sverige, utan även använder Sverige som utgångsland och därmed samlas på parkeringsplatser runt om i landet. Platser som ofta saknar allt som behövs för en normal tillvaro för chaufförerna – och som därmed även belastar omgivningen.
Proffs fortsätter att pressa politikerna på svar om vems ansvar det är för att infrastrukturen ska fungera i detta avseende och deras svar pekar på staten, men det räcker inte att peka.
Genom öppna gränser har Sverige bjudit in ett stort antal gäster till middagsbordet utan att köpa förplägnad. Är det rimligt, eller ens möjligt, att gästerna ska förväntas lösa den uppstådda situationen själv, eller är knytkalas en väg att gå?
Det är möjligt att en långsiktig lösning ligger i förändringar av regelverken som styr cabotage- och kombitrafiken, men under tiden har vi situationen här och nu att hantera. Det senaste året har vi i ämnet uppmärksammat bland andra litauiska Girteka och Vlantana samt lettiska Kreiss och det mediala intresset har startat en förändringsprocess i vilken de nämnda företagen kommit olika långt.
Vi har ställt frågor till dem om hur de ser på svensk infrastruktur rörande parkerings- och uppställningsplatser och deras fullständiga svar kommer vi att publicera framöver i den tryckta tidningen. Exakt när, vill vi återkomma till då det finns en uppenbar ”tröghet” från vissa håll vad gäller att besvara våra frågor.
Girteka hade redan påbörjat sin process när Proffs intervjuade dem första gången 2015 och i den kommande intervjun, säger företaget bland annat att man fortsätter att aktivt söka lösningar där problem uppstår och att man även arbetar pro-aktivt.
– Vi vill samarbeta med andra, stora transportföretag för att höja standarden för förarna, förklarar Girteka för Proffs.
Även hos Vlantana delar man med sig av sina tankar kring svensk infrastruktur. Bland annat berättar man att man redan arbetar med att undvika att fordon samlas i stora grupper.
– Den fria rörligheten är lagstadgad av EU och vi menar att dessa regler bör implementeras i skapandet av vägars infrastruktur, menar man hos Vlantana.
Både Girteka och Vlantana anser att Sverige vare sig är bättre eller sämre än andra länder i detta avseende.
Vi jobbar nu vidare med att sammanställa artiklarna. För att inte missa våra högaktuella reportage i tidningen, klickar du här för att köpa en helårsprenumeration för endast 315 kronor!