Konsum Värmland känner sig trygga i sitt avtal med Coop Logistik som nu tar över deras transporter. Det är Code of Conduct och kollektivavtal som gäller, säger man och hänvisar övriga frågor om transporterna till Coop Logistik.
I Värmlands Folkblad, VF, den 1 januari 2017, läser vi att GDL och HTL av Coop Logistik ska användas för Konsum Värmlands transporter. De tidigare konsumanställda förarna erbjuds nu enligt VF provanställningar som måste följas av införskaffande av F-skattsedel annars måste förarna säga upp sig efter provanställningen.
Upplägget är inte nytt för HTL och när Transport förhör sig om HTL i Skåne, får de höra uttryck som ”rövarföretag” och nu har Transports avdelning 6 rekommenderat förarna att tacka nej till erbjudandet.
Konsum Värmland har tidigare haft sin egen logistik med egen lagercentral, fordon samt anställda förare och kollektivavtal med Handels. Medan andra livsmedelsföretag under mitten av 90-talet började göra samuppköp för transporter, har man på Konsum Värmland hållit fast vid sitt koncept, men nu följer man de andras exempel.
Vi frågar Konsum Värmlands kommunikationschef Klas Olsson om varför.
– Inom vårt område är vi bland de sista som nu släpper vår egen logistik- och lagerverksamhet, säger han. Vi är en regional, helt fristående förening och förändringen görs av ekonomiska skäl.
Nu har de samordnat all sin logistik och tecknat avtal med Coop Logistik som ska börja köra för dem från och med mars månad. Coop har tagit in GDL och HTL för transporterna.
– Det stämmer, säger han. Och då är det Coops förfarande eftersom vi har tecknat avtal med Coop och har du mer detaljfrågor kring hur den upphandlingen blivit gjord, måste du kontakta dem istället.
Du känner till upplägget HTL vill ha med chaufförerna, väcker det inga frågor hos er?
– Vi har fått svar av Coop Sverige Logistik som gör att vi känner oss fullt trygga i det avtal som upprättats, understryker Olsson och hänvisar åter till Coop om vi har mer frågor kring detta.
Era tidigare förare som kört flera år för er erbjuds provanställningar nu. Vad är det de ska bevisa?
– De får ny arbetsgivare nu eftersom vår egen logistikverksamhet upphör och de har blivit varslade och har en uppsägningstid, förklarar han och tillägger att när man varit i kontakt med andra fristående föreningar angående detta, har de gett tummen upp.
Han lyfter fram att det är Code of Conduct och kollektivavtal som gäller och att man känner sig trygg med Coops information och att det är med Coop man har avtal varför det inte finns anledning för Konsum Värmland att agera på något särskilt sätt.
Ansvaret för transporterna hamnar således helt på Coop Logistik. Vi tar ett hypotetiskt fall där Konsum Värmland av en underleverantör man inte har kontrakt med, levererar jordgubbar som är besprutade med giftiga ämnen och kunderna kräver en förklaring och att något görs. Skulle ni då att agera och varför skulle i så fall de giftiga jordgubbarna vara viktigare än kvaliteten på era transporter?
– Därför att vi har säkerställt oss om de rutiner som används och vi har fått ett svar som vi är helt trygga med, avslutar Klas Olsson på Konsum Värmland.
I sedvanlig Proffsanda, har vi fortsatt undersöka de uppgifter som hittills kommit fram i media och vi har nu även talat med Coop, HTL och GDL som ger en helt annan bild av saken, men den delas fortsatt inte av Transport i Karlstad. Följ fortsättningen på måndag.