Svenskägda Brinkman Trans-Holland dömdes nyligen i holländsk domstol för bland annat fusk med kör- och vilotiderna. IKEA hör till dem som anlitar företaget på regelbunden basis. Transport genomförde igår en markering mot IKEA som man menar inte tar kritiken mot utnyttjandet av låglönearbetskraft på allvar.
Transportarbetareförbundet berättar att Brinkman Trans-Holland nyligen dömdes i holländsk domstol för utnyttjande av förare från främst Moldavien och Polen och att löner så låga som 2 000 kronor i månaden betalades ut. Dessutom har företaget brutit mot kör- och vilotiderna.
IKEA har under en längre tid fått internationell kritik för användandet av låglönearbetskraft för sina varutransporter och senast i december 2016, kunde det internationella transportarbetareförbundet, ITF, konstatera att utnyttjandet av nämnda förare är systematiskt.
Under det internationella mötet, diskuterades möjligheten att IKEA, tillsammans med Transport, skulle säkerställa att underleverantörerna lever upp till gällande lagar och regler. Något som uppenbarligen fallerat i fallet med Brinkman.
Igår genomfördes protestaktioner framför en rad IKEA-varuhus i landet och informationsblad delades ut till kunderna. Proffs besökte Helsingborg. Vad vill ni uppnå med aktionen?
– Vi vill berätta för folk om missförhållandena eftersom de inte förstår riktigt hur illa det är, säger Magnus Thelander, ombudsman på Transports avdelning 14 i Helsingborg som tillsammans med Micael Ebbesson och Sten Carlsson delade ut information och svarade på frågor.
Thelander understryker att det inte räcker att IKEA likt ett mantra upprepar att de har en uppförandekod, IWAY, som omfattar leverantörernas löner, arbetsvillkor och säkerhet samt att relevant lagstiftning i respektive land ska följas.
– Det är dags att de slutar prata och istället faktiskt börjar göra något i praktiken, säger en bestämd Thelander.
Peter Johansson är en av kunderna som stannar till för att få veta mer.
– Att transportbranschen har problem är inget nytt och även om socialdemokraterna talar om att få ordning och reda, tror jag att branschen är förlorad, säger han. Det här borde ha tagits itu med för tio år sedan.
Gunilla och Jaan Raue får bland annat frågan om hur mycket dyrare en IKEA-soffa för 15 000 kronor hade blivit för dem som kunder om transporterna varit schyssta. De gissar på 1 000 kronor. Peter Johansson trodde 2 000 kronor. Svaret är runt hundralappen. Är den summan värd de missförhållanden som finns i transporterna med de risker det medför ute på vägarna?
– Om det är så som du säger, är svaret definitivt nej, säger en förvånad Jaan Raue och får medhåll av hustrun.
I Helsingborg delades information ut i två pass och intresset för informationsbladen var påtagligt och efter lunchpasset fick fler blad tryckas upp som delades ut framför IKEA:s varuhus i Helsingborg. Säkert hade de tre fackliga representanterna värmts av om en handfull medlemmar också dykt upp.