När Konsum Värmland slutade med egen logistik, skrev man avtal med Coop Logistik som i sin tur skrev avtal med GDL i Helsingborg - som även kommer att använda Helsingborgsföretaget HTL.
Snart hörde chaufförer av sig till Transportarbetareförbundet.
Det var HTL:s namn som ledde till rubriker när chaufförer kontaktade facket med misstankar om att anställningserbjudandet kanske inte var korrekt.
Proffs kontaktade Klas Olsson på Konsum Värmland och frågade om han var oroad över upplägget, men han kände sig helt trygg med de svar och försäkringar han fått från Coop.
På Coop berättar presschef Tobias Rydergren att det är med GDL man har det huvudsakliga avtalet och att GDL har tagit in HTL, bryter inte mot avtalet. Hur väl känner ni till HTL?
– Vi har fått information genom GDL och även talat med HTL, men vidare efterfrågningar har vi inte gjort, säger han.
Uppgifter i Värmlands Folkblad, VF, har gett vid handen att förare säger sig ha erbjudits provanställning hos HTL som måste följas av att de skaffar F-skattsedel eller säger upp sig.
– Det måste vara ett missförstånd. Däremot tillåter avtalet att exempelvis HTL vid behov anlitar andra underleverantörer, men dessa måste uppfylla de gällande kraven, säger Rydergren.
I VF säger Mikael Ladman, ombudsman på Transport avd. 6, att det var flera chaufförer som hörde av sig rörande HTL:s avtal och svar på frågor som ställts.
– Vad ska dessa rutinerade förare bevisa i en provanställning, undrar han. Eftersom flera förare kom med samstämmiga uppgifter, gick det inte att ignorera att de kan vara riktiga.
Han har varit i kontakt med Transport i Helsingborg som använde uttrycket ”rövarföretag” om HTL. Har du pratat med HTL också?
– Ja, säger han. Men de bekräftar inte förarnas uppgifter och på måndag (läs idag, red anm.) ska vi ha möte med GDL.
Nu samlar man in dokument som rör själva anställningserbjudandet och förare rekommenderas tills vidare av facket att inte acceptera avtalet.
Peter Jönsson på HTL bekräftar Coops uttalande och det gör även Henrik Holm, vd på GDL i Helsingborg och säger att HTL ska rekrytera cirka 25 förare. Hälften av ansökningarna som kommit in är från Coop-förare, resten från andra transportföretag.
– HTL har ingen historik med förare från Coop eller andra förare i Värmland, så vi ser det helt naturligt att ha provanställning, säger Holm.
En provanställning med efterföljande krav på F-skattsedel eller sluta, säger en chaufför till VF, men Holm dementerar detta helt och säger att HTL har investerat över 30 miljoner i nya fordon som ska drivas med anställda förare. F-skattsedel är ingen intention man har eller ens talat om.
Samma förare säger att det på hans anställningsavtal står från och med 23 januari 2017 trots att han är anställd av Konsum till mars.
– Det är ett missförstånd, säger Holm direkt. Det kan vara utskrivet och skickat det datumet, men i själva avtalet står det att vårt uppdrag börjar den 3 mars.
Holm finner inte heller ord för att HTL kallas ”rövarföretag”, då man uppträtt exemplariskt i samband med etableringen, kontaktat Transport för att beskriva verksamheten och erbjuder kollektivavtal.
– Jag tycker det är synd om fackets medlemmar. Etableringen i Värmland borde ses som positiv av Transport och kan bidra till fler jobb i framtiden, avslutar Henrik Holm på GDL.