Helgvilande chaufförer tittade med sömniga, men stora ögon på polisen när de knackade på hyttdörren i söndags. Helsingborgspolisen hade bestämt sig för att kolla hur det låg till med regelefterlevnaden vad gäller att hålla den ordinarie veckovilan (45 timmar) i hytten.
- Jag är av uppfattningen att det inte är tillåtet, säger Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.
Många chaufförer som hade stannat till på olika platser i Helsingborg i helgen, kontrollerades under söndagen av trafikpolisen i ett, med svenska ögon sett, ganska annorlunda syfte. Polisen ville se om det fanns förare som höll sin ordinarie veckovila i lastbilshytten.
För några veckor sedan konstaterades att EU:s generaladvokat är av uppfattningen att det inte är tillåtet att ta ut ovannämnda viloperiod i sin lastbil. Och Sören Johansson är av samma inställning.
– Nej, det är inte tillåtet så som jag ser på saken, säger han.
Sex trafikpoliser och bilinspektörer samt en tolk som kunde översätta till makedonska, fanns på plats.
Vad resulterade kontrollen i?
– Idag kunde vi inte sätta fingret på någon som brutit mot reglerna. Däremot fick vi tillfälle att informera dem om att de inte får ta ut sin veckovila i lastbilen. Vi får hoppas att det budskapet får spridning, säger Johansson.
Proffs fanns på plats och vi kunde konstatera att det var blandade reaktioner hos chaufförerna.
– Jag vet ju att det inte är okej i Frankrike. Men jag trodde att det var tillåtet i Sverige, säger en förare i en bulgarisk dragbil.
Snart förstod han att reglerna är EU-gemensamma. Han fick dessutom i ”läxa” av polisen att informera sin arbetsgivare.
Att inkvartera förare på hotell eller vandrarhem är så klart en kostnadsfråga. Och finns det pengar i åkeriet, är det antagligen högst osannolikt att dessa kommer att spenderas på de anställda bakom ratten. Att betala ur egen ficka kommer troligtvis inte heller att fungera. Detta blir tydligt när vi pratar med en annan bulgarisk chaufför.
– Jag har 25 – 30 euro om dagen i lön, berättar han.
Hans månadsinkomst uppgår med andra ord till 500 – 600 euro per månad. Men chauffören tycker att lönen är okej.
– Jag jobbade tidigare som svetsare. Då hade jag 400 euro i lön, säger han.
Under tiden trafikpolisen kontrollerar chaufförernas vilotider, åker parkeringsvakter från Securitas runt och kontrollerar om det finns några felparkerade ekipage på andra håll i kommunen.
– Jag pratade nyss med Securitas och den här helgen ser det tydligen väldigt bra ut, avrundar Sören Johansson, samtidigt som han betonar att den här typen av ”vilotidskontroller” kommer att göras om så snart tillfälle ges.