Chauffören togs med manipulerad färdskrivare i Norge som resulterade i att han inte var välkommen tillbaka till landet under två år. Likväl återkom han och nu kommer han inte ut ur landet på lång tid.
Strax innan jul blev föraren som kör för lettiska Lars Prim stoppad i Norge och rapporterad för att ha manipulerat färdskrivaren.
Lars Prims ekipage har därefter stoppats av samma anledning ett flertal gånger även i Sverige där det just nu pågår utredning om företaget. Fordonen som stoppats har haft avancerad utrustning för att fuska med kör- och vilotiderna som således sett helt perfekta ut trots att föraren i verkligheten suttit alltför många timmar bakom ratten och kört.
Lars Prim har konfronterats om dessa händelser i en artikel som tungt.no och Proffs skrev tillsammans och där hävdar åkeriet att det är föraren som är skyldig till att ha manipulerat skrivaren. Föraren i ekipaget som stoppades i Norge, blev utvisad ur landet, men det tog honom inte lång tid att återvända.
Tungt.no:s källor berättar att chauffören även denna gång körde ett Lars Prim-ekipage när han blev stoppad av tullen i Norge. Proffs tog ännu en gång kontakt direkt med åkeriet, men denna gång avböjer de att kommentera den senaste händelsen.
Jörn Dalen, specialist på polisens tungbilskontroll, berättar för tungt.no att han inte kan uttala sig om det specifika fallet, men att generellt riskerar en förare som återkommer under utvisningsperioden, ett års fängelse.
En poliskälla säger till tungt.no att problemet med återvändande, utvisade förare inte är särskilt stort.
– Konsekvenserna blir ju stora om de blir tagna och jag tror inte de vågar, säger han.
Indraget körkort i Norge och utvisning ur landet medför inte nödvändigtvis annat än att han måste hålla sig utanför Norge. Han kan utan problem fortsätta köra i andra länder tills strafftiden i Norge löpt ut, men bevisligen hade han inte det tålamodet.
Nu sitter han inte längre bakom ratten, utan istället bakom lås och bom i norskt häkte.