Nyligen meddelade Volvo Trucks North America sina återförsäljare att all försäljning och lokal tillverkning av företagets 16-litersmotor nu upphör med omedelbar verkan. Nästa generation Volvolastbilar i USA kommer därmed att säljas med enbart 11- och 13-litersmotorer.
Ett modellskifte som ersätter den 20 år gamla VN-serien anses vara nära förestående.
Anledningen till reträtten är dels alltför låga volymer av D16, uppskattningsvis runt 1 000 motorer per år. Dels skyhöga certifieringskostnadern inför GHG17. Det är utökade bestämmelser som ska begränsa ”greenhouse gas”, främst koldioxid. Dessa lägger sig som ett isolerande lock över atmosfären och anses minska värmegenomströmningen. Likaså bestämmelser om OBD, On-Board Diagnostics, som måste fungera drygt 75 000 svenska mil.
Det var 2005 som Volvos 16-litersmotor introducerades i USA ihop med den kortlivade premiummodellen VT880. Inledningsvis försenades leveranserna av modellen på grund av stora kvalitetsproblem med den lokala monteringen av D16-motorn.
VT880 skulle appellera till de svårflörtade enbilsåkarna. Dessa var emellertid sina Kenworth W900 och Peterbilt 389 trogna. Redan 2009 försvann VT880 och de senaste åren har D16-motorn funnits som alternativ till Volvos 12,8-liters D13-motor i VNL- och VNX-modellerna. Samtliga har Volvos egna AMT-låda I-Shift som standard.
Dessutom har även Cummins X15 funnits som tillval i Volvo men då med manuell växellåda eller med Eaton Ultrashift AMT.
År 2008 introducerades den kraftfulla Mack Titan med Volvos 16-litersmotor. Med beteckningen MP10 och lackerad i mörkrött. Men Titanmodellen försvinner nu tillsammans med 16-litaren. Antagligen anses modellerna Pinnacle- och Granite med 12,8-litersmotorn MP8 kunna fylla luckan.
Metoden att plötsligt dra bort motorprogram är inte ovanlig. Mest uppmärksammad var Caterpillars beslut att helt sluta sälja lastbilsmotorer i USA inför de strikta EPA2010 bestämmelserna. Man klarade inte avgaskraven med på sin tid upphaussade ”cool EGR”. Ett öde som även drabbat Navistar/International?s MAN-baserade MaxxiForcemotorer.
Det är en genomgående trend i Nordamerika med dess relativt låga tågvikter att använda mindre motorer. Dessa är både lättare och mer bränsleeffektiva. Paccar tillhandahåller sina egna MX11- och MX13-motorer till Kenworth och Peterbilt. Likaså har Daimler hela sin Heavy Duty Engine Platform av samma typ som i Mercedes-Benz.
Dessa motorer säljs i USA med volymer på 5,1- 12,8- 14,8- och 15,6-liter under beteckningen Detroit Diesel och sitter främst i marknadsledande Freightliner.
Försäljningsmässigt ligger Volvo och systerföretaget Mack på 5:e respektive 6:e plats i det tunga segmentet i USA med drygt 10 procents marknadsandel för Volvo och knappt 9 procent för Mack. År 2000, det sista då Volvo och Mack var åtskilda och konkurrerande företag, var den gemensamma marknadsandelen strax under 25 procent.