Vos Logistics utökar sin fordonsflotta inom sitt internationella nätverk av megatrailers med ytterligare fordon som är gasdrivna. Satsningen ligger i linje med deras ambitioner och kundernas förväntningar på hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar.
LNG står för Liquified Natural Gas och med ambitionen att minska CO2-utsläppen, introducerade Vos Logistics LNG-fordon i internationell trafik med megatrailers redan under 2015.
Det var Iveco som utvecklade fem prototyper med dubbla bränsletankar som gav en räckvidd på upp till 1 000 kilometer. Fordonen har testats under de senaste 18 månaderna.
Erfarenheterna man gjort, har öppnat för en expansion med ytterligare fem fordon som tas i drift under det första kvartalet av 2017. Ytterligare expansion är under förberedelse.
Enligt Vos Logistics, minskar CO2-utsläppen med 15 procent jämfört med dieselfordonens och även om investeringen och underhållet för LNG-fordon är högre jämfört med dieselfordon, menar man det kompenseras av lägre bränslekostnader per kilometer.
Däremot blir det viktigt att producera många kilometer för att uppnå en konkurrenskraftig prisnivå. Ytterligare en fördel med LNG är att bränslepriserna är mer stabila och förutsägbara än dem för diesel, skriver Vos Logistics i sitt pressmeddelande.
För att till fullo utnyttja fördelarna med LNG-fordon ur ett såväl hållbarhets- som ekonomiskt perspektiv, kommer dessa att övervägande användas på rutter där högt kilometerantal kan uppnås, exempelvis mellan Benelux, Sverige och Frankrike.
Vos Logistics har utvecklat en transportlösning som de kallar ”Hotwheels” vilket innebär noggrann planering för chaufförerna och fordonen som möjliggör att LNG-fordonen används non-stop. I det konceptet säger Vos Logistics att man kan producera upp till 35 000 kilometer i månaden, vilket motsvarar tre fordon.