I Trucknet Radios radioprogram "Truckstop", som sänds via internet, kunde vi i går höra ett inslag med Ingemar Resare och Johan Gustafsson från Sveriges Åkeriföretag Öst. Resare berättade att han träffat och samtalat med en estnisk åkare vars planer är att starta linje mellan Örebro och Göteborg. Detta för Postnords räkning. Utan att ha driftställe i Sverige.
- Det är hög tid att Postnords kommunikationsavdelning börjar prata om annat än nya frimärksmotiv, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
Inslaget inleder Ingemar Resare med att ta upp den olagliga inrikestrafiken. Han berättar att man i branschen ofta diskuterar om det som sker handlar om otillåtet cabotage eller om olaga yrkesmässig trafik. ”Hårklyveri” menar Resare och tillägger att det i grunden rör sig om något som alla är fullt överens om, nämligen att det finns många utlandsetablerade åkerier som är i Sverige och kör längre än vad lagen medger.
Ingemar Resare säger vidare att han fått många frågor och spekulationer om Postnord och deras verksamhet.
– Det har kommit påståenden om att man bedriver inrikestrafik med allsköns möjliga, olika nationaliteter bakom ratten.
För att få reda på hur det verkligen ligger till, bjöd Ingemar Resare för några veckor sedan in Postnord att delta i en radiosändning i programmet ”Truckstop” där de kunde reda ut hur man tänker och hur man arbetar.
– Men de är inte intresserade och jag kan inte riktigt svara på vad det beror på. Man kan ju alltid spekulera, säger Resare i radioinslaget.
Postnord stoppar med andra ord huvudet i sanden. Förvisso klarade de sig undan en radiointervju, men å andra sidan gav det Resare och Gustafsson möjlighet att oemotsagt ta upp det statsägda bolagets trafikupplägg, sett ur Sveriges Åkeriföretag Östs synvinkel.
Det som förvånar Resare är att fusket på vägarna sker väldigt öppet.
– Jag deltog i ett möte med en estnisk åkare som har rätt mycket transporter i Sverige. Till och från, men också från Sverige till Danmark och från Sverige till Norge.
Han förklarar att transporterna ur ett teoretiskt perspektiv är okej.
– Men om man har stadigvarande transporter som pågår mellan Sverige och Norge och Sverige och Danmark så utnyttjar man egentligen regelverket. Det var ju inte riktigt tänk att det var så här det skulle fungera, säger Ingemar Resare.
Han fortsätter att beskriva det estniska åkeriets verksamhet.
– Samma åkare har stadigvarande transporter mellan Örebro och Göteborg.
Linjen Örebro – Göteborg var också något som den estniske åkaren hade tänkt utöka. Och det med Postnord som uppdragsgivare.
– Detta är ytterst beklämmande om detta stämmer. Jag tror inte att han hade någon anledning att ljuga. Han var ju här för att se sig om och hitta en sovplats till sina förare, förklarar Resare.
Åkaren har berättat att han tänker anställa två förare. En som kör på dagtid och en på natten. Frågan är om den estniske åkarens berättelse stämmer?
– Han sa det på ett sätt som jag inte kan misstolka, att det gällde nya körningar åt Postnord.
Johan Gustafsson flikar in att om man bedriver inrikestrafik i Sverige så behöver man också ha ett så kallat driftställe för att få trafiktillstånd.
– Vad är då ett driftställe? Är det en postlåda eller ett övernattningsutrymme? Det kan vara en intressant punkt att lyfta fram.
Ingemar Resare förklarar att den aktuelle, estniske åkaren inte har något driftställe i Sverige.
– Det gjorde han klart för mig, han har sin åkeriverksamhet i Estland. Han har uppåt 30 fordon.
För vilken gång i ordningen vet vi på Proffsredaktionen inte, men återigen lyfts frågan om ett beställaransvar värt namnet.
– Vi har ett beställaransvar i Sverige, men det är ganska ihåligt på något sätt. Vi i Sveriges Åkeriföretag har i flera år nu marknadsfört mot 8 000 transportköpare att de faktiskt ska ta sitt ansvar.
Och på tal om ansvar.
– Frågan är om Postnords kommunikationsavdelning tänker fortsätta sin strategi att hålla sig undan i känsliga frågor? Som det här radioinslaget ger vid handen, läggs den ena spekulationen efter den andra ovanpå varandra. Det är därför ohållbart om deras kommunikationsavdelning inte vill prata om annat än motiven på nya frimärken, kommenterar Proffs chefredaktör Göran Rosengren, efter att ha lyssnat på ”Truckstop” på Trucknet Radio.
Nedan kan du höra det inslag som sändes i gårdagens ”Truckstop”. Vill du däremot höra hela sändningen från SÅ Radio, kan du göra det på Trucknet Radio på måndag den 3 april.