Den estländske föraren hade oturen att bli stoppad av polisen just när de hade utbildning på Octet-verktyget. Att ha en manipulerad färdskrivare är aldrig bra - långt mindre vid ett dylikt tillfälle.
Åkeriet skyllde på chauffören och trots att han sedan erkände, fick bilinspektörerna plocka isär fordonet för att hitta hela utrustningen.
Det estländska trailerekipaget, med estländsk förare, hade varit i Norge och lastat fisk när det sent på förmiddagen fredagen den 3 mars, togs in för rutinkontroll på kontrollplats Ersnäs utmed E4 strax söder om Luleå.
Det var ganska många poliser och bilinspektörer på plats.
– Just den dagen hade vi utbildning på Octet-verktyget för nya poliser och bilinspektörer, säger Esko Mäntyranta, bilinspektör i Luleå.
Därmed fick man möjlighet att öva i skarpt läge eftersom det inte tog lång stund innan de förstod att allt inte stod rätt till. De faktiska förhållandena överensstämde inte med verkligheten.
– Åkeriet sade att de inte kände till manipulationen och att det måste ha vara föraren som monterat den, säger Mäntyranta.
Att chaufförer erkänner att de manipulerat färdskrivaren, har idag blivit mer regel än undantag och kan leda till att åkeriet slipper betala företagsbot för dataintrång som ger kännbara böter.
Åkeriet sade alltså att de inte kände till manipulationen och att det måste vara föraren som manipulerat skrivaren och chauffören erkände att han använt utrustningen. Då gick det väl snabbt att hitta den?
– Nej, chauffören antingen kunde eller ville inte visa oss var den satt, säger Mäntyranta. Den var dessutom mycket väl gömd så det tog en bra stund att hitta den.
Utrustningen bestod bland annat av en extra kitasgivare som manövrerades manuellt och fordonet var en Renault så ny som endast sex månader. Vi undrar varför chauffören som hade erkänt brottet, inte visade var utrustningen satt, eller varför åkeriet, för att få loss ekipaget med sin värdefulla last, inte tvingade föraren att visa var den var gömd.
Något direkt svar från Mäntyranta kommer inte, men kanske speglar rapporteringen hur man tänker.
– Chauffören fick böter för att ha manipulerat skrivaren plus ett antal kör- och vilotidsbrott, men böterna togs inte ut på plats. Åkeriet rapporterade vi för dataintrång, alternativt manipulation av färdskrivare, avslutar Esko Mäntyranta.
Om föraren inte betalar böterna, måste indrivning ske via bland andra den estländska motsvarigheten till Kronofogdemyndigheten.
Manipulationsutrustningen togs i beslag och förverkades medan lastbilen togs till verkstad för reparation samt ny besiktning av färdskrivarutrustningen.
Nu fortsätter utredningen om åkeriet.