Ett lettiskt ekipage stoppades utanför Luleå i tisdags. I hytten fanns två förare och initialt såg det ut som att fordonet kördes med dubbelbemanning. Den ene föraren hävdade att han höll sin dygnsvila, vilket inte är tillåtet i ett fordon på rull.
Ärendet kunde ha gått snabbt, men då en av förarna vägrade att berätta vem han var, greps han.
Tisdagen den 14 mars under förmiddagen, stoppades ett lettiskt ekipage på trafikplats Måttsund utanför Luleå för en rutinkontroll. I hytten fanns två förare och initialt såg det ut som att fordonet kördes med dubbelbemanning vilket inte alls är olagligt, förutsatt att det görs på rätt sätt.
– Här hade fordonet körts från Oslo till Hudiksvall där man bytt förare för vidare färd mot Morjärv och det var på väg dit som vi stoppade dem, säger trafikpolis Glenn Franklin till Proffs. Det går dock inte att ta ut sin dygnsvila som passagerare när man åker i ett rullande fordon.
Och det var just vad föraren som inte körde, hävdade att han gjorde. Polisen förklarade för chauffören att man inte kunde göra så, men han sade att hans chef sagt att det var rätt att göra på det viset.
Där kunde saken ha avslutats med rapport och böter, men chauffören satte sig istället på tvären. För att rapportera honom, måste polisen bekräfta mannens identitet, få in uppgifter som telefonnummer och adress, men detta vägrade föraren att tillhandahålla. Kunde ni inte använda förarkortets information för vidare kontroll?
– Om det varit exempelvis en norsk förare, hade det varit lätt att med personnumret ringa till myndigheterna och få bekräftat identiteten, men det fungerar inte på samma sätt i alla länder, förklarar Franklin.
Lettland hör till de länder där det är svårt att hämta uppgifter från. Vad gjorde ni då?
– Eftersom han vägrade uppge sin identitet, grep vi honom, säger Franklin.
I avvaktan på identifiering och utredning, fick föraren stanna kvar på polisstationen.
Medan chauffören fördes till polisstationen, körde kollegan ekipaget från gripandeplatsen till centrala Luleå för att vänta tills kollegan frigavs vilket skedde vid 16-tiden på eftermiddagen efter att mannen hade ”krupit till korset” och berättat vem han var.
Hade åkeriet någon förklaring till det inträffade?
– Åkeriet medgav de faktiska omständigheterna, men skyllde på att förarna, som vanligtvis åker tåg mellan Hudiksvall och Morjärv, inte längre törs åka tåg då de är rädda för att hamna i trubbel med immigranter och att det var anledningen till att de istället åker med i lastbilarna till Morjärv, avslutar Glenn Franklin i Luleå.
Det skrevs också en anmälan till åklagaren om förarens otillräckliga vila och för detta kommer en räkning, som föraren inte kan gömma sig ifrån, att skickas till Lettland.