Det var inte första gången det bulgariska åkeriet ertappades med att använda förare utan förartillstånd. Men den här gången vill polisen driva ärendet längre och jobbar nu för att åkeriet i fråga ska åtalas. Enligt bilinspektör Roger Ogemar, verkar åklagaren var med på noterna.
I Västerås jobbar man oförtrutet på trots att det efter Transportstyrelsens förändrade tolkning i oktober 2016 av vad som är otillåten cabotagetrafik versus olaga yrkesmässig trafik, innebar nya utmaningar för kontrollanterna utmed vägarna.
Idag fick man in en bulgarisk dragbil med en makedonsk förare på kontrollplats i Hacksta nära Västerås. Föraren kunde inte uppvisa inkommande handlingar och inte heller något förartillstånd. Dessutom hävdade han att man kör kombitrafik för DSV.
Bilinspektör Roger Ogemar var på plats och berättar att de av föraren fick ett mobilnummer till en åkeriföreträdare i Eskilstuna vilken man kontaktade.
– Jag tyckte namnet lät bekant, säger Ogemar. Och mycket riktigt visade det sig att vi haft kontakt med personen tidigare.
Det var i november förra året som de blivit beordrade att köra till Hacksta i Västerås för att kontrollera en förare som otaliga gånger försökt backa till en lastkaj utan att lyckas, berättar Ogemar.
– Märkligt nog var det även den gången en makedonsk förare som saknade förartillstånd och dessutom dyker åkeriets företrädare i Eskilstuna upp på platsenoch det var samma person vi hade kontakt med idag, säger Ogemar.
Under samtalet idag tog det en stund, men till sist medgav åkerirepresentanten att han kände igen Ogemar. Även förra gången blev föraren rapporterad.
Idag rapporterades föraren och fick ta emot en ordningsbot och åkeriet anmäldes för att vid två tillfällen ha använt förare utan förartillstånd. Hur kommer fallet att drivas vidare?
– Vi vill att detta drivs vidare som en företagsbot eftersom åkeriet vid upprepade tillfällen använt förare utan förartillstånd och jag har talat med åklagare Mikael Bäckström i Östersund om fallet och han visade intresse för det, trots att deras projekt inte drar igång förrän 1 maj.
På DSV talar vi med säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson som hade agerat direkt efter att han fick vetskap om händelsen. Han berättar att de har en bra dialog med polisen i ärendet och att man självklart inte accepterar att förare saknar förartillstånd.
– Föraren byttes omgående ut och är nu på väg tillbaka sitt hemland och vi har inlett en dialog med åkeriets representanter både i Eskilstuna och i hemlandet, berättar Bengtsson.
Vad beträffar att föraren hävdade kombitrafik, pågår även där en dialog med polisen, enligt Bengtsson och händelserna åkeriet varit inblandat i, kommer absolut inte att passera obemärkt förbi hos DSV, säger han.