Vi har olika syn på hur förbättringsarbete genomförs, konstaterar Lots vd Martin Lewerth, som efter endast 10 veckor samtidigt noterar att leveranssäkerheten gått från knappa 70 procent till nära 100 procent.
- Visst har vi haft utmaningar under dessa veckor, men inte några som är ovanliga inom branschen. Tillsammans med åkarna gick vi in i samarbetet med långsiktiga ambitioner, kommenterar han.
– Lots har försökt arbeta på det sätt som överenskommits, men har konstaterat att delar av Sveaskogs organisation inte har samma syn på arbetssätt och ambitionsnivå. Därför såg vi inga andra alternativ än att avsluta samarbetet. Åkerierna har, enligt vår uppfattning, gjort ett mycket bra arbete trots svåra förutsättningar, säger Martin Lewerth.
Lots engagerade nya åkerier eftersom de tidigare valde att inte vara kvar. De nya åkerierna har investerat i fordon och anställt personal eftersom de också satsat långsiktigt. Sveaskog har riktat kritik mot att Lots bland annat kört med överlast. Något som tyvärr gjorts, skriver Lots i ett pressmeddelande, och tillägger att detta är en branschfråga som Lots arbetar med.
Man förklarar vidare att fokus för Lots är att tillsammans med kunder och åkerier göra långsiktiga och hållbara förbättringar, men att detta har varit svårt att påbörja inom det aktuella verksamhetsområdet.
– Vi har i flera analyser sett betydande förbättringspotentialer inom skogsnäringen och vi vet via våra åkerier att de har massor av idéer. Tillsammans är vi övertygade om att de är genomförbara och att de innebär förbättringar för alla parter. Men det är en resa att komma dit och alla inblandade måste ha samma målbild i alla instanser.
Nu är ambitionen hos Lots att göra en snygg sorti både gentemot Sveaskog och anslutna åkerier, sista april slutförs uppdraget.