Cirkusens bogserande ekipage förpassades ut i terrängen när en annan lastbil körde in i det bakifrån. Turnéledaren säger att man visst hade ljus på det bakre fordonet. Föraren av det påkörande fordonet säger att det hade de inte.
Vid 19-tiden söndagen den 23 april på motorvägen E18/20 nära Slyte i riktning mot Köping, bogserade en lastbil från Cirkus Maximum med dragstång en annan av cirkusens lastbilar, båda fordonen var svenskregistrerade, dock inte dess förare. Olyckan inträffade när en svenskregistrerad lastbil körde in i dessa två bakifrån.
Smällen blev kraftig och den lastbil som bogserades, åkte över räcket, genom viltstaketet och stannade sedan mot en stor sten. Den bogserande lastbilen vreds ett halvt varv och välte därefter. Den påkörande lastbilens front demolerades rejält, men ingen skadades allvarligt.
Av polisen i Örebro, som förbereder ärendet, får vi veta att föraren som körde in i de två som bogserade, hävdar att det bakre fordonet inte haft något ljus på, något som enligt uppgift de andra förarna tillbakavisar, men det ska tas i beaktande att det fanns en viss språkförbistring.
Proffs kontaktar Cirkus Maximums turnéledare Helena Schicht. Varför bogserades fordonet på motorvägen?
– Därför att den gick sönder där och de skulle köra av vid nästa avfart, säger hon. Och de använde både ljus på samt en LGF-skylt.
Fordonet i sig är enligt uppgift inget långsamtgående fordon och varför skylten trots det satt på ekipaget förtäljer inte historien.
Det finns uppgifter som gör gällande att en av cirkusens förare avvek från platsen efter olyckan, men detta tillbakavisar Schicht som felaktiga uppgifter. Vi passar på att lyfta ett annat rykte som cirkulerar kring cirkusbilar och som gör gällande att det inte är ovanligt att man bogserar för att spara bränsle. Schicht skrattar högt.
– Det var det dummaste jag någonsin hört, utropar hon. Varför skulle vi bogsera i 30 km/h när vi kan köra i 70 och spara tid?
Vem Schicht menar är vållande till olyckan, undviker hon att svara på då utredningen pågår.
Tillbaka till polisen i Örebro som håller på att förbereda ärendet. Där pekar man åter på det föraren sagt och att det är förbjudet att bogsera längre sträckor på motorväg. Hur långt ekipaget bogserats får utredningen visa.
Polisen menar att man bör anlita bärgare för att förhindra exempelvis olyckor som denna. Att bogsera som de gjorde kan komma att betraktas som vårdslöshet i trafik.
Om Cirkus Maximum framhärdar i att de haft såväl ljus som LGF-skylt på det bakre fordonet samt att de endast bogserade till närmaste avfart, hamnar bevisbördan på åklagaren som ska motbevisa detta. Proffs återkommer i ärendet.