En polsk dragbil saknade plomb på färdskrivarens givare på växellådan, kitasgivaren. Ett litauiskt ekipage saknade dokument för inkommande transport - och ett bulgariskt ekipage med en makedonsk förare som saknade förartillstånd, blev fredagens skörd utanför Västerås. Ett av ärendena kan nu komma att bli ett pilotfall för trafikåklagaren i Östersund.
Fredagen den 7 april blev en händelserik dag för poliser och bilinspektörer i Västerås. Vi har redan skrivit om ett av ärendena och vi ska återkomma till det fallet längre ner i texten.
Men vi ska också berätta att man samma dag på kontrollplats Karleby även stoppade ett polskt ekipage där plomben till kitasgivaren, alltså givaren till färdskrivaren på växellådan, var borta.
– Vi hittade ingen otillbörlig utrustning, men han fick åka och göra en besiktning av färdskrivaren, säger bilinspektör Roger Ogemar.
För att vara säkra på att besiktningen skulle göras, fick föraren ställa av den lastade trailern som endast fick hämtas mot uppvisande av kvittens på att besiktningen genomförts.
Ett litauiskt ekipage togs också in för kontroll och föraren kunde inte uppvisa dokument på inkommande last. Octet-verktyget visade att den senaste gången som fordonet varit ute ur Sverige, var den 14 mars.
– Sakta men säkert plockade föraren fram alla fraktsedlar han hade och det var minst ett tiotal, säger Ogemar. Samtliga visade nationella transporter.
Innan Transportstyrelsens ”oktobertolkning” 2016 av vad som är otillåten cabotage, hade detta ärende sannolikt lett till en sanktionsavgift på 40 000 kronor eftersom det handlade om att nationella transporter utförts i mer än sju dagar, men med Transportstyrelsen oktobertolkning blev det nu istället den grövre rubriceringen olaga yrkesmässig trafik som skulle användas.
Dessa ärenden har erfarenheten visat att de oftast av åklagare läggs ner.
– Man kan konstatera att det finns en stor uppfinningsrikedom bland åkerier och förare för att hellre bli rapporterade för olaga yrkesmässig trafik då det säkert inte är okänt att sådana ärenden ofta läggs ner, säger Ogemar.
Ekipaget rapporterades därmed för olaga yrkesmässig trafik och vi inväntar nu fortsättningen.
Tillbaka till ärendet med det bulgariska ekipaget och den makedonska föraren som vi tidigare skrivit om. Här har vi ett bulgariskt åkeri som har en väl dokumenterad representant i Eskilstuna och senast man hade kontakt med denne var i november 2016.
Åkeriet ertappades även då med att använda en förare utan förartillstånd.
– Dragbilen var densamma som vi stoppade i fredags, men det var en annan förare, berättar Ogemar. Representanten var samma som i november och då fick vi hans roll på åkeriet även skriftligt verifierat.
Onsdagen förra veckan hade åklagare Bäckström kallat till en sittning i Uppsala eftersom han ville träffa dem som arbetar med kontrollerna och då framförde han också en önskan om ett få ett pilotfall.
– Ärendet med den förartillståndslöse makedoniern har vi nu skickat upp till Bäckström och det ska handla om en företagsbot eftersom företaget två gånger ertappats med tillståndslösa förare. Som jag förstår det, kommer ärendet att användas för att ”provköra” det system som Bäckström byggt upp för trafikåklagare i Östersund och som officiellt startar den första maj, säger han.
Det bulgariska åkeriet från i fredags är rapporterat för brott mot 3:e paragrafen i (EG) 1072/2009 då de använt tredjelandsförare utan förartillstånd i internationell trafik och Ogemar menar att alla förutsättningar finns för att driva ärendet hela vägen eftersom åkeriet faktiskt har en dokumenterad representant i Sverige.