Även i Hudiksvall ger näten man lägger ut fångst som ibland är av den ovanligare sorten. I hytten, bakom den svenske föraren, hittar man en överraskning som leder till böter.
En estnisktregistrerad dragbil med trailer stoppades utmed E4 norr om Hudiksvall vid 14-tiden den 26 april. Vi tar kontakt med polisinspektör Lars Österberg som berättar att det var en svensk man i 60-årsåldern som körde.
– Vi frågade om han var en så kallad ”by-driver”, vilket han svarade ”ja” på, säger han.
En by-driver tar över ett fordon för att köra en viss sträcka medan den ordinarie föraren reser med exempelvis tåg som erbjuder viloplats enligt de krav som gäller för att kunna räkna tiden som vila innan denne åter tar över sitt fordon. Kontrollen av fordonet och den svenske föraren var utan anmärkning.
– Men vi såg att det låg något under en filt på britsen bakom föraren och frågade om detta, men föraren påstod att det bara var en filt, säger Österberg.
När han klättrade upp i hytten för att tömma färdskrivaren, såg han tydligt formen av en människa under filten och anade en kalufs bakom förarsätet. När Österberg frågade föraren om vilken filur det var, sade föraren att han inte visste vem det var.
– Jag förklarade att färdskrivaren kommer att ge mig ett namn och att jag kommer att utföra en inre utlänningskontroll varför han borde väcka passageraren och be honom ta fram sina ID-handlingar, säger Österberg som sedan hade lämnat fordonet en stund.
Färdskrivaren visade att fordonet för det mesta framfördes av en estnisk man och eftersom han inte hade sitt förarkort i skrivaren, var det inte frågan om dubbelbemanning.
– När jag kom tillbaka satt föraren med händerna på ratten utan att ha väckt passageraren, men då ropade jag det namn jag hittat i skrivaren och begärde, på ryska, att få se hans dokument, säger Österberg.
Detta fungerade över förväntan och en sömndrucken man gav Österberg både sina och fordonets handlingar. Därmed bekräftades att den person som vilade i hytten, var samma som kört fordonet fram till klockan sju samma morgon och det fanns inte en möjlighet att få in en godkänd vila på de timmar som fanns kvar till 24 timmar från starten av föregående körpass.
– Ekipaget lotsades till Route 66, Glada Hudik, där den svenske föraren lämnade oss och den estniske föraren fick böta 4 000 kronor för otillräcklig dygnsvila och förbjöds köra före klockan 01.16 natten till torsdag, säger Österberg.
Efter att den bötfällde föraren rådfrågat sin chef samt fått pengar på sitt kort, betalades böterna på plats. Man övervägde klampning, men hot om övervakning och nytt stopp, räckte.
– Den svenske förarens uppgifter om att han kört en bil upp till Töre och där tagit över det aktuella ekipaget efter att ha vilat, bekräftades av hans förarkort, säger Österberg.
Proffs har tidigare hört åkerier från öst säga att deras ordinarie förare avlöses och åker tåg till nästa plats. Förarna som avlöser dem är inte sällan frilansare som används i transportkedjan och sträckorna, som i detta fall, passar bra för det.
Hudiksvall blir en knutpunkt för frilansarna och uppgifter som Proffs har fått från säkra källor, säger att taxibolagen känner igen förarna eftersom de hämtas från terminaler och järnvägsstationer till en fast kostnad om 100 kronor.