Tidningen Proffs har idag premiär för vår nya webb-vinjett, "Hemma hos". Artiklar under den vinjetten kommer att lyfta den positiva delen av branschen, som ju är i majoritet.
Redaktionen har den här gången hälsat på hos Johan Nilsson och hans familj i Höganäs som driver ett åkeri- och entreprenadföretag. Och det går riktigt bra!
Johan Nilsson blev lantbrukare, men tog lastbilskortet i lumpen, köpte en tippbil och drömmen om att ha eget åkeri med många lastbilar föddes. Det går bra för hans företag idag, men verkligheten blev lite annorlunda än drömmen.
Johan som äger Johan Nilsson Åkeri & Entreprenad i skånska Höganäs, tog sina tunga behörigheter i lumpen och när han sedan arbetade på en byggfirma där han körde lastbil, växte drömmen om ett åkeri.
– Den lastbil jag körde lejdes in av LBC i Höganäs, säger han. Jag lärde känna åkarna och när en av dem skulle sälja sin tippbil, en Volvo F89, tillsammans med en andel i LBC, slog jag till och har varit kvar på LBC i tjugoåtta år nu.
Allt Johan gör präglas av sunt förnuft och verklighetsförankring, men han går inte gärna miste om en bra affär. Endast 22 år ungstartade han1989det företag han än idag äger. Han lyfter fram sin mor och far som var ett viktigt stöd och även om han också har en revisor, sköter modern än idag den löpande ekonomin med löner och faktureringar.
– Man ska inte underskatta vikten av att ha kontroll på ekonomi och pappersarbete, säger han. Kan man inte själv, får man ta hjälp.
När lågkonjunkturen slog till i början av 90-talet, ställde han tippbilen och köpte en dragbil, en Scania 111, men det varade endast sex månader.
– Nej, herregud vilket liv, säger han. Ligga ute från söndag till sent på fredagen med så dålig ersättning är vare sig coolt eller mödan värd.
När läget för tippbilar förbättrades, såldes dragaren och ytterligare en tippbil köptes och han anställde sin första chaufför.
– Den andra bilen var ett kap eftersom ett plogavtal hos Trafikverket följde med, berättar han.
Han var på väg att skapa åkeriet han drömde om och en krok- och kranbil blev nästa inköp och ännu en förare anställdes. Men Johan har aldrig blundat för verkligheten.
– Efter lågkonjunkturen gick inte priserna upp tillräckligt och jag sålde den tredje lastbilen, säger han.
Men så hände något när han gjorde en sådan där ”bra affär” när han köpte sin första Bobcat som han arbetade med på kvällar och helger. Han upptäckte snart att skillnaden mellan utgifter och inkomster på en entreprenadmaskin jämfört med en lastbil, var stor och även om han tycker man ska kunna drömma, får man aldrig ha skygglappar på för att slippa se att det man egentligen vill, kanske inte fungerar.
– Insikten om entreprenadmaskiners lönsamhet, fick mig att sälja alla lastbilarna förutom den första och idag har jag tre bandgrävare från 1,8 ton till 25 ton samt två Volvohjullastare av modellerna L60 och L25.
Dessutom har han en traktor med släp för att frakta maskinerna, samt tre skåpbilar. Det nyaste fordonet han köpt var den första tippbilen med Euro 5-motor som endast var ett år gammal. Varför inte nya?
– Finns ingen anledning, säger han. De är dyra och första året sjunker de mycket i värde. Jag vill ha fordon med 5 000 – 10 000 mil bakom sig och med max fem-sex års avskrivningstid.
Sedan 2009 har företaget funnits i Höganäs där han bland annat hyr ut garageplatser. Han har mellan tre till fem anställda, både timanställda och F-skattare.
– Extra personal jag tar in får samma lön som min äldste förare, berättar han.
Det blev inte många lastbilar, men han tycker inte att han misslyckats eftersom en dröm aldrig får bli ett självändamål.
– Man kan inte stoppa huvudet i sanden och bara köra på för att kanske imponera på omgivningen eller något annat, tycker han.
Idag har han balans mellan inkomster och utgifter vilket gör att han, precis som ”vanligt folk” kan ta ut en inkomst och åka på semester. Det är inte läge att expandera just nu, säger han. Vi frågar om han vill dela med sig av sina erfarenheter och då inleder han med orden att satsa på sunt förnuft.
– Alltid göra verklighetsbaserade riskbedömningar och hela tiden leta efter nya möjligheter där man kan utvecklas och inte väja för att byta inriktning vid behov, inte köpa fordon för att imponera eftersom det inte ger mer pengar i kassan och att aldrig blunda för siffrorna i företaget, sammanfattar Johan Nilsson.
Här lämnar vi Johan som snart ska prova nya turnébussen tillsammans med bandmedlemmarna i coverbandet Bobcats i vilket han är sångare.
Vill du att vi kommer till ditt åkeri och hälsar på? Eller känner du någon som anser skulle behöva få uppmärksamhet för sitt föredömliga sätt att driva sin verksamhet?
Hör då av dig till oss på ”tips@tidningenproffs.se”.