Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.
Sveriges Åkeriföretag betonar att det är viktigt att komma ihåg att tunga lastbilar står för ungefär sju procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Det är dock fullt möjligt att uppnå en markant minskad nivå av fossila utsläpp inom åkerinäringen om stödet är rätt, utan godsöverflyttning.
– Regeringen lyfter fram att man vill främja en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att minska klimatpåverkan. Vi anser att detta är fel väg att gå. Rätt förutsättningar innebär att åkerinäringen kan ställa om till fossilfrihet utan att flytta över gods, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig.
Det som avgör hastigheten på omställningen är tillgången på hållbara och förnybara drivmedel. Där är efterfrågan idag större än utbudet. Förslaget om reduktionsplikt som nu är remitterat är ett efterlängtat långsiktigt styrmedel som stärker åkerinäringens förutsättningar att nå målen om fossilfrihet, skreiver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.
Även att regeringen i propositionen lyfter fram att frågan om fossilfria drivmedel bör drivas i EU är också glädjande, menar man.
– För att inte konkurrensen mellan företag runt om i Europa ska snedvridas så måste arbetet mot en fossilfri transportsektor ske även i Europa men också globalt. Det påverkar den svenska ekonomin på ett hållbart sätt, då alla inom transportområdet på sikt följer samma regelverk, säger Tove Winiger.
Att regeringen väljer att ge polisen ett extra tillskott på 700 miljoner detta år för att öka antalet polisanställda ytterligare utöver den tidigare satsningen detta år, är mycket positivt anser Sveriges Åkeriföretag.
Likaså att regeringen lyfter fram att antalet uppklarade brott måste öka och därför nu också förstärker samverkan mellan polis och åklagare.
– Ökade resurser till polisen är helt nödvändigt. Åkerinäringen präglas av stenhård konkurrens, där vissa företag bryter mot lagen. Men polisen måste också få rätt förutsättningar för att upprätthålla ordning och reda på vägarna. Där hoppas vi nu på en förstärkning av trafikpolisen som idag är så få som cirka 200, säger Tove Winiger.
– Efter terrordådet i Stockholm förra fredagen så tror jag att många – och inte bara vi som arbetar inom transportbranschen – önskar en starkare polisiär närvaro och därför uppskattar detta beslut, tillägger hon avslutningsvis.