Igår, måndag, genomfördes ännu en manifestation utanför ett antal Ikeabutiker i Sverige för att medvetandegöra kunderna om vad som ligger bakom de låga priserna. Frågan är hur väl budskapet förs fram för att kunderna ska kunna se sammanhanget och att de på många sätt påverkas negativt.
Transportarbetareförbundet har cirka 60 000 medlemmar, men dessa ser vi mycket få av när det är dags för aktiviteter av detta slag. Låt vara att denna senaste manifestation i Helsingborg var på en vardagseftermiddag då förhoppningsvis de flesta medlemmarna var på sina arbeten och därför inte kunde delta, men inte heller den förra som genomfördes på en lördagseftermiddag, drog till sig en enda medlem utöver förbundskontorets representanter.
När frågan ställs om varför medlemmar i så låg grad ställer upp fysiskt, får man ofta svaret att det upplevs som att de genom medlemsavgiften ”köper sig fria” från dessa aktiviteter. När endast en handfull av 60 000 medlemmar syns i offentliga manifestationer, är det möjligt att såväl målgruppen som företaget, i detta fall Ikea, inte tar till sig allvaret bakom budskapet.
Budskapet finns nämligen där, liksom allvaret i detsamma och när Proffs intervjuar ett par efter att de fått flygbladet, visar det sig att de har väldigt många fler frågor när de blir initierade.
Olle och Gunilla Nordvall från Helsingborg hade precis fått ett flygblad och vi ställer frågan om de vet hur mycket schysta transporter hade påverkat slutpriset på varan i butiken. Det vet de inte.
När vi berättade om en undersökning som docent Henrik Sternberg presenterat, ”Vart tar pengarna vägen?”, kom fler frågor från paret.
– Är det sådan här social dumpning bara i Sverige eller finns den i fler länder? frågade de. Undrar vad Ingvar Kamprad har att säga om hur det ser ut för chaufförerna.
En fråga ledde till en annan under samtalet trots halv storm och en kall vind. Två öre billigare Engelholmsglass, under hundringen billigare för Ikeasoffan på 15 000 kronor och ett par hundralappar på en helt ny Volvo.
Är era och familjens liv inte värda mer?
– Absolut, kom svaret direkt och utan tvekan.
Hur mycket mer skulle ni vilja betala för 15 000-kronorssoffan om ni visste att transporterna då genomförs på ett schyst sätt?
– 500 kronor mer vore inte för mycket, tyckte de båda och hastar sedan iväg i blåsten.
Kanske räcker det inte att dela ut flygblad tillsammans med kort kommentar? Kanske måste man stanna upp kunden för att få igång en dialog och då ge dem konkreta exempel satta i ett sammanhang för att de ska kunna förstå vidden av problematiken och att det inte är kunden som tjänar de stora pengarna?
Paret Nordvall anade vart pengarna tog vägen.