Efter en tid i dvala har det återigen börjat röra på sig i chaufförsföreningen Truckers International Association, TIA, i Sverige. Med mottot "Vägen är vårt kall - Lagen är vår mall" har man för avsikt att med nya krafter ge sig in i debatter och diskussioner som rör vägtransportbranschen. Och i styrelsen hittar vi ett nytt namn i TIA-sammanhang, men som är tämligen välkänt för stora delar av chaufförskåren. Nette Schölin.
Chauffören Nisse Petersson drog igång TIA i sin nuvarande form den 1 december 2008. Detta efter att föreningen legat i malpåse i många år. Men engagemang av den här typen tar så klart tid och kraft, något som blev påtagligt för föreningens styrelse som valde att ta ett par steg tillbaka för ett par år sedan. Orken tog helt enkelt slut i gänget, som dittills hade gjort rejäla avtryck i bland annat den politiska världen.
Men nu är det alltså dags att börja använda högväxelregistret igen. Och in i föreningens styrelse kliver ett välkänt namn, Nette Schölin som tidigare har varit starkt engagerad i Här stannar Sverige.
– Det ska bli riktigt spännande, detta är ju något som jag brinner för, säger hon.
Då, år 2008, förklarade Nisse Petersson att föreningen skulle jobba i samma anda som föreningens svenske grundare Roffe Björk gjorde med TIA Sweden på sin tid. En opolitisk paraplyorganisation för åkare och chaufförer. Och så kommer man att jobba även framöver. Transportfuskarna vill man ta ett nacksving på, vilket också står högt upp på agendan.
– Vi har ju som bekant lagar att följa. Dessvärre har byråkratin medvetet eller omedvetet skapat kryphål på grund av luddiga formuleringar i lagtexterna som gör att oseriösa aktörer genast ser sin chans att utnyttja genvägar i systemet.
Nette menar att lagarna i sig kanske ändå inte är det främsta skälet till att notoriska fuskare lyckas klara sig undan lagföring.
– För att kontrollera den tunga yrkestrafiken krävs kunniga poliser och bilinspektörer. Att bryta mot lagen måste få konsekvenser och för att så ska ske, finns få valmöjligheter. Omfattande förar- och fordonskontroller är a och o, menar hon.
En annan sak som Nette Schölin menar är ett hot mot svensk åkerinäring är kilometerskatter och andra pålagor.
– Man kan inte skatta folk till lydnad. Att höja dieselskatter och införa kilometerskatter på en verksamhet som redan idag har det ekonomiskt tufft är inte rätt väg att gå. Fuskare kommer att fortsätta fuska, allt medan de seriösa känner tyngden av bly i sina skor för att få företaget att ens överleva.
Nette är rädd för att många seriösa åkare kan lockas till oegentligheter.
– Pressen på företagarna kan innebära att de börjar snegla mot fuskarna som glider fram ostraffat. Branschens vilja är inte att bli fuskare, branschens vilja är att alla ska göra rätt för sig. Men då krävs det också att man kan tjäna pengar på att driva företagen i enlighet med lagen, allt annat är förkastligt.
Nette Schölin har genom åren skaffat sig många kontakter inom både media, rättsmaskineriet och inom politiken. TIA:s styrelse har därför beslutat att det blir hon som kommer att ha dessa kontakter framöver för föreningens räkning.
Hennes rötter i chaufförsbranschen och ett brinnande intresse av vägtransportfrågor gör henne tämligen ”komplett” i TIA-sammanhang.
– Vårt mål inom TIA är att vara goda lyssnare till branschens och samtidigt utgöra en unison röst när vi jobbar med våra beslutsfattare i fråga om branschens fortsatta utveckling, avslutar hon och menar att det är med stor ödmjukhet som hon nu sätter sig ner tillsammans med övriga styrelsemedlemmar i TIA för att dra upp ytterligare riktlinjer inför framtiden.
TIA:s nuvarande ordförande, Nisse Petersson, är glad åt att Nette nu kommer in i gänget.
– Hon är som klippt och skuren för att vara med och driva TIA framåt. Nu tar jag, Nette och resten av TIA nya tag och jag ser verkligen fram emot att få jobba med Nette, säger han.
I skrivande stund har föreningen ingen hemsida. Man finns däremot på Facebook, dit man hänvisar folk som är intresserade av att bli medlemmar eller läsa om det som händer i föreningen.