Den danska polisen tar nu ny kunskap i bruk mot fusk med lastbilarnas avgasreningssystem. Under en kontroll i veckan avslöjade polisen flera lastbilar med olaglig utrustning, så kallade Adblue-blockers.
Nyckeln till minskade utsläpp av kväveoxider (NOx) för dieselbilar är selektiv katalytisk reduktion (SCR). Den kräver kontrollerad dosering av urealösning som Adblue. Uteblir Adbluetillförseln blir det följaktligen ingen minskning av NOx-utsläppen.
Nu tar den danska polisen i med hårdhandskarna mot ”NOx-fusket”. I veckan kunde man i samarbete med inspektörer från Færdselsstyrelsen och Miljøstyrelsen avslöja nio fuskare.
– Fusk och manipulering av utrustning i lastbilar är oacceptabelt och bör inte ske. Det är olagligt, det är en belastning på miljön, och vi måste göra vad vi kan för att få stopp på det, säger den danske transportministern Ole Birk Olesen, som är glad åt att polisen nu fokuserar på problemet.
Poliserna som ansvarar för kontrollerna har gått i en bra skola. De har alla utbildats i Norge för att lära sig hur man jobbar för att avslöja den förbjudna utrustningen. På en av kontrollerna i Norge hade hela 35 av 50 kontrollerade lastbilar olaglig utrustning installerad.
Om lastbilens avgasrening kopplas i från, varnas normalt sett föraren via fordonets instrumentpanel. Om föraren inte reagerar på varningen, saktar lastbilen ner farten automatiskt. Men med fusk kan man alltså sätta systemet ur funktion.
Den danska polisens teori är att man installerar Adblue-blockers i syfte att spara pengar. Frågan är vad det kostar att bli avslöjad med dylik utrustning i Danmark? Det sägs inte i pressmeddelandet – men det är inte helt otänkbart att det lär bli rejält mycket dyrare än att köra bilen på lagligt sätt.