DAF introducerar nu sin nya generation CF- och XF-lastbilar. Motorinnovationer, nya drivlinor och optimerad aerodynamik ger enligt tillverkaren upp till sju procent lägre bränsleförbrukning med möjlighet till ännu högre effektivitet. Detta tack vare det nya ?Connect-hanteringssystemet?.
Den nya generationen har även lägre vikt för en högre nyttolast och en uppdaterad design av interiör och exteriör. Allt i syfte att skapa högsta möjliga förarkomfort.
PACCAR MX-motorerna har utvecklats med bland annat ett effektivare turboaggregat, ett nytt EGR-system och en ny ventildesign. Värmeeffektiviteten har förbättrats genom utvecklingen av ett nytt förbränningssystem, med nya kolvar, insprutare och insprutningsstrategier, kombinerat med ett högre kompressionsförhållande. Motorerna har ett serviceintervall på upp till 20 000 mil, skriver DAF i ett pressmeddelande.
Det mesta i drivlinan har vidareutvecklats i syfte att få ner bränsleförbrukningen och ljudnivåerna. Allt från smörjtekniker i motorn till aerodynamik har uppdaterats i den nya generationen från DAF.
Som förare har du också en rad nyheter att se fram emot så som till exempel ny interiör, ny temperatur- och klimatkontroll (HVAC), uppgraderad instrumentpanel och layout på instrumentbrädan samt ”plug and play”-kontakter för olika förarinställningar.
Funktionerna på förarens informationspanel har som tidigare nämnts förbättrats och inkluderar bland annat en färdskrivarräknare som visar återstående kör- och vilotid.
DAF utlovar också nya Exclusive-modeller.
Tillverkningen av nya CF och XF inleds under sommaren 2017 i 4×2-konfiguration för dragfordon och stelt chassi, 6×2 dragbil-FTG med pusheraxel och ny lättviktsfjädring (-29 kg) och FTP med 18-tumshjul, pusheraxlar, samt 6×2 stelt chassi med enkelmonterad stödaxel (FAR). Andra versioner kommer under hösten.
Listan med förbättringar är lång och Proffs återkommer självklart med en mer uttömmande presentation i ett kommande nummer av den tryckta tidningen.