Circle K avslutar samarbetet med Samat Sverige AB för drivmedelsdistribution i södra Sverige. Samarbetet varade i ett år och har kantats av kritik. Det blir Martinsen Transport AB som tar över.
Samarbetet mellan Samat Sverige och Circle K inleddes med anställningsintervjuer under våren 2016. Trafiken kom igång i oktober samma år och har sedan dess kantats av kritik.
I juni 2017 är det slutkört för Samats del och Martinsen Transport AB, som redan idag är Circle K:s, CK, drivmedelsdistributör i området runt Västerås och Norrköping, tar över även södra Sverige, det vill säga Kalmar och Malmö.
När det stod klart att franska Samat startat ett dotterbolag i Sverige och skulle använda utländska förare i fordonen, blev det uppror. Inte bara bland tankbilsförare som inte vill gå ner så mycket i lön som krävdes för att få anställning hos Samat Sverige och istället fick söka andra tjänster, utan även i transportbranschen som helhet eftersom många åkerier tankar på CK.
Proffs har skrivit om hur åkerier klippte sina tankkort hos CK offentligt och många bytte oljebolag i protest. På CK:s Facebook-sida var det höga tongångar från såväl chaufförer som åkare och CK valde att stänga av en del personer från möjligheten att kommentera.
Ett annat problem som Proffs lyft fram i artiklar om CK och Samat, var att Samats utländska förare saknade TYA:s petroleumtankbilsförarutbildning. Något som oljebranschen kommit överens om att alla förare ska ha. Och även om det inte är ett lagkrav, har det varit en extra säkerhet.
Avsaknaden av denna utbildning, ledde till att vissa depåer, bland annat Preems, inte tillät Samats förare att komma in på området. I Proffs nr 2-2017, skrev vi att Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, SPBI, samt deras medlemmar, hade synpunkter på detta och i mars hölls ett möte då frågan om utbildningen togs upp.
– Varje depå avgör själv vilka regler som ska gälla på just deras depå, sade HMS-logistikansvarige Per Brännström på SPBI till Proffs då. Det hade räckt att den som gjorde upphandlingen hos CK hade ringt ett telefonsamtal till SPBI och då fått information om vad som sedan länge funnits som gällande branschkrav.
Hos Martinsen är man glada och vi får tag på vd Maarten Beck på ett tåg i England. Har detta diskuterats länge och vad blir det för chaufförer ni kommer att använda?
– Nej, det här kom väldigt raskt på och bestämdes helt nyligen, säger han. I Sverige är just nu alla chaufförerna svenska och vi har kollektivavtal för dem.
Martinsen distribuerar drivmedel även till andra aktörer på den svenska marknaden
Lisa Vejlo Degerman är kommunikationsansvarig på CK. Är Samat Sverige alls kvar hos er?
– Vi har beslutat avsluta samarbetet med Samat Sverige inför sommaren 2017 och frågor som rör deras fortsatta verksamhet i Sverige, får ni ställa direkt till dem.
Varför avslutar ni samarbetet?
– Den 1 mars ändrade Samat på eget initiativ villkoren för ersättning till chaufförer i Samat Sverige AB. De frångick därmed kollektivavtalet och det kan vi inte acceptera. Alla transportföretag som Circle K Sverige AB anlitar kravställs att följa svensk lagstiftning och svenskt kollektivavtal enligt Transportarbetareförbundet, avslutar Vejlo Degerman på CK.
Fler artiklar om Circle K och Samat hittar du här!