Peter Winbo och Björn Thunmarker trotsade den skånska snålblåsten när de visade upp en del av MAN:s utbud på Basaltgatan i Helsingborg under torsdagen.Fotograf: Göran Rosengren Peter Winbo och Björn Thunmarker trotsade den skånska snålblåsten när de visade upp en del av MAN:s utbud på Basaltgatan i Helsingborg under torsdagen.Fotograf: Göran Rosengren

Startskottet har gått för MAN:s ”roadshow”

MAN har påbörjat en tre veckor lång turné för att visa upp sina fordon för åkare och chaufförer. Totalt besöker man nio platser. Den första i Malmö igår, onsdag, och idag ställde man upp ekipagen i Helsingborg.
Totalt står sex fordon och fordonskombinationer till kundernas förfogande. Ett sjunde (timmerekipage) ansluter på vissa orter lite längre norrut i landet.

Proffs besöker MAN-konvojen på plats vid MAN:s och Neoplans anläggning på Basaltgatan i Helsingborg. I de kalla vårvindarna möter vi MAN:s marknadskommunikationschef Peter Winbo och Björn Thunmarker, konsult från Femtiofyra AB som i samarbete med Winbo har lagt upp och effektuerat turnén.
– Björn kör ett av ekipagen mellan utställningsplatserna och jag ett annat.

De övriga ekipagen flyttas med hjälp av säljare på respektive orter.
– Gärna med en kund bakom ratten. Men eftersom åkerierna har oerhört mycket att göra, är det svårt för kunderna att komma loss, konstaterar Winbo.

Det är ingen trängsel på området. En och annan besökare tittar in.
– Det handlar egentligen inte om antalet besökare. Det vi konstaterade i Malmö var att det är ”rätt” besökare som kommer, alltså potentiella MAN-kunder, och det är det viktigaste, förklarar Peter Winbo.

Fordonen som visas upp är uppbyggda som lastväxlare, dumper med kärra, kranbil med trevägstipp och timmerbil. Fordon som representerar en del av utbudet i MAN:s koncept ”Trucks to Go”, alltså färdigbyggda fordon enligt ett slags standardmall. Fördelen med konceptet är uppenbart.
– Det blir väldigt korta leveranstider.

Svenska åkare är av tradition väldigt mycket för att bygga sina nya bilar enligt egna specifikationer, allt efter behov, tycke och smak. Det betyder oftast långa leveranstider, dyrare fordon och ett sämre andrahandsvärde. Eller?
– Jo, så är det så klart, säger Peter Winbo.

Vad är det då som lockar folk till MAN:s turné?
– Dels är man nyfikna på den nya inredningen, men man vill också känna på den nya Euro 6C-motorn. Motorerna har fått ett bättre vridmoment och en annan ”gång”. Även Tipmatic-lådorna är uppdaterade, förklarar Winbo och menar att dessa faktorer tillsammans gör att åkare tar sig tid att hälsa på den rullande utställningen.

Tyst i hytten, stabil på vägen och det lätta chassit är andra faktorer som Peter Winbo menar är den allmänna uppfattningen hos de befintliga kunderna.
– För ett antal år sedan var det många som besökte oss som aldrig någonsin har suttit bakom ratten i en MAN. Idag vet man vad MAN är, avrundar Peter Winbo vars mål är att de sex ekipagen ska vara sålda innan turnén nått i mål den 10 maj.


Är du sugen på att besöka
Winbo och hans kollegor? Här dyker de upp (öppettider, kl 10-17 på alla orter):

  • 25 april, Neoplan Väst, Göteborg
  • 26 april, Grönnäs Autoservice, Skepplanda
  • 27 april, Skeppsbrons Lastbil & Bussverkstad, Jönköping
  • 3 maj, Malte Månson, Linköping
  • 4 maj, Malte Månson, Örebro
  • 9 maj, Motorpark Buss & Lastbilsverkstad, Kungens Kurva
  • 10 maj, STS Sydhamnens Trailer Service, Järfälla

Om artikeln

Publicerad: 2017-04-20 16:14
Kategori: Nyheter
Taggar: MAN Tour 2017 Trucknology Trucks to Go