Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.
På kontrollplats Karleby utanför Västerås tog polisen under onsdagen in ett litauiskt ekipage in för kontroll och det visade sig att färdskrivargivarens plombering på växellådan hade tagits bort. Blev det samma procedur med detta ekipage som förra gången?
– Jodå, säger bilinspektör Roger Ogemar. Han fick veva av trailern för att köra och besiktiga skrivaren.
Samma dag togs ett bulgariskt ekipage in. Det skulle visa sig att kontrollen skulle kräva nära nog sex timmars arbete. Den makedonska föraren hade bulgariskt körkort och språkförbistringen var total, säger Ogemar.
– Färdskrivaren visade att föraren endast stannat och startat i ”övriga Europa” eftersom inga landskoder tryckts in, berättar han. Och han kunde endast visa upp fraktdokument på den aktuella lasten från Frankrike.
Föraren ringde upp åkeriet som har sitt säte i Makedonien, för att få hjälp med tolkning och fick då besked på att han skulle visa alla frakthandlingar han hade, men då framkommer det att resten av hans fraktdokument hade lämnats kvar på speditörens kontor i Malmö.
– När vi frågar varför det finns flera registreringsnummer på den aktuella fraktsedeln, förklarar åkeriet att ett annat åkeri lastat hos avsändaren och sedan har denna bil tagit över trailern någonstans i Frankrike, säger Ogemar.
När man kontaktade speditören i Malmö hade de en annan version och sade att trailern var hämtad i hamnen i Göteborg och när åkeriet sedan konfronterades med den uppgiften, visade det sig att personen som tolkade, vare sig ville eller kunde ta ansvar eftersom hon just endast tolkade.
– Samtidigt hade åkeriet börjat mejla en mängd frakthandlingar till oss som skulle bekräfta deras utsaga, men inget av det de skickar bekräftar det vi vill veta, säger Ogemar. Det är inte fel att ställa frågan om varför man beter sig på det viset istället för att skicka de relevanta frakthandlingarna.
Efter nära nog sex timmar bestäms det, i samråd med speditören, att trailern ska ställas av och ny dragbil ska hämta den senare. Vad med den första dragaren?
– Den blev beordrad att återvända till Bulgarien och jag följde den i gott och väl två mil, men vi hade inte uppdraget att följa den till gränsen, beklagar Ogemar.
Nu rapporteras åkeriet för olaga yrkesmässig trafik och ännu en gång står och faller ett omfattande polisarbete med hur engagerad och påläst åklagaren är som får fallet.
På trailern står det Peak Logistics, men de är uppköpta av NTG, en speditör som Proffs vid ett flertal tillfällen haft anledning att uppmärksamma i artiklar och då har vi haft kontakt med bland andra trafikchef Thomas Laub Kiörboe på deras kontor i Malmö. Och det är han som svarar på våra frågor nu också.
Vem är det som har rätt när det gäller var trailern hämtats?
– Det är NTG som vet varifrån trailern kommer. Varför åkeriet delgivit fel information, om det stämmer, kommer vi nu att omgående undersöka. Efter avstämning med åkeriet kommer vi att hantera detta internt och om det visar sig att de inte följer lagar och förordningar, kommer vi att agera kraftfullt mot dem som vi beslutar om när vi fått all information, sammanfattar Thomas Laub Kiörboe, som tillägger att NTG arbetar proaktivt i händelser som denna.
Trailern hämtades först imorse av ett annat åkeri.