Det blev nästan otillåtet cabotage på det lettiska trailerekipaget, men så sinnade sig Transportstyrelsen och tog istället i med hårdhandskarna och konstaterade olaga yrkesmässig trafik - som nu hamnar på åklagarens bord istället.
Ännu en gång lät Västeråspolisen oss stifta bekantskap med en speditör vi inte sällan haft anledning att uppmärksamma. Senast var det en bulgarisk dragare som fick bytas ut i Västerås.
Måndagen den 24 april var det så dags igen för en av NTG:s transportörer att ställa av trailern på kontrollplats Karleby utanför Västerås.
Den lettiska dragaren hade kommit in till Sverige olastad den 19 april vilket betyder att han fick köra endast en cabotagetransport inom tre dagar. Detta var emellertid tredje inrikesresan under en sjudagarsperiod. Tanken på att han utfört för många cabotagetransporter inom sju dagar kom upp, men efter att Transportstyrelsen konsulterat även en av sina egna experter på området, tog man i med hårdhandskarna och konstaterade att det istället var det grövre brottet olaga yrkesmässig trafik.
Mot bakgrund av att man frångått undantaget med endast en nationell transport under tre dagar då den inkommande transporten skett till ett annat EU-land, rapporterades åkeriet därför för olaga yrkesmässig trafik och ärendet ska således hanteras av en åklagare. Därmed fick trailern, som även innehöll farligt gods, ställas av och NTG skulle skicka en annan dragbil.
Den här gången är det S?ren Graae på NTG som svarar på våra frågor om huruvida det är möjligt att den som dirigerade ekipaget inte hade koll på cabotagereglerna, om det är så att NTG satt i system att utnyttja cabotaget som en del av affärsidén och vem NTG anser är ansvarig för det inträffade.
– Vi för just nu en dialog med åkeriet för att exakt få reda på vad som har hänt och varför. När vi har alla fakta och ett brott har begåtts, kommer vi att gå vidare internt enligt våra rutiner, meddelar han.
Han framhåller att deras medarbetare är insatta i EU:s cabotagedirektiv och att man följer dessa.
Tisdagen den 25 april tog Västeråsgruppen in ytterligare ett ekipage med en NTG-trailer tillhörandes NTG i Danmark. Det var en litauisk dragare som, enligt föraren, på NTG:s uppdrag körde en inrikeslast bestående av 15 ton ensilagehö i plastbalar. Någon lastsäkring fanns inte trots att det på den handskrivna fraktsedeln fanns instruktioner om att spännband skulle användas.
Vi får kontakt med NTG i Danmark och via mejl frågar vi varför föraren fått instruktioner på ett språk han inte förstår, hur de ser på förarens kompetens trots YKB-utbildning och om de tänker kontakta föraren om det inträffade. Till sist frågar vi om detta inte är ett tecken på hur viktigt det är att ha förare som kan förstå de instruktioner de får.
Trots flera timmars respit med svaren, har man inte hunnit komma tillbaka.
Oavsett om instruktionerna var på svenska eller inte, hade föraren YKB enligt körkortet och borde rimligtvis ha förstått att lasten måste bandas..
– Annars brukar sunt förnuft räcka långt, men det här visar vikten av att förarna kan förstå de instruktioner de får, kommenterar bilinspektör Roger Ogemar i Västerås och tillägger att föraren fick böter på plats.