Idag tog EU-kommissionen beslut om förslag till hur det framtida regelverket ska se ut i det så kallade vägtransportpaketet. Det är en diger lunta med text som presenteras.
Mycket har ni kunnat läsa om tidigare här på tidningenproffs.se, men onsdagens "skräll" stavas nog ändå "cabotage".
Dagens beslut innebär att EU vill ”förenkla” reglerna kring cabotagetransporter genom att minska antalet dagar från nuvarande sju, till fem. Samtidigt vill man ta bort begränsningen på tre inrikes transporter, för att istället sluta räkna. Det ska alltså vara helt fritt om förslaget till slut går igenom.
Med dagens blygsamma antal trafikpoliser kommer det att blir svårt, för att inte säga omöjligt, att upprätthålla en cabotagekontroll värd namnet. Ett utländskt åkeri kan med den ändrade lagen köra en hel arbetsvecka i Sverige, för att på fredagen åka en sväng över Öresundsbron och tillbaka igen nästa vecka. Och då fortsätta köra inrikes här.
I sin förlängning kan detta innebära att den föga avundsvärda konkurrenssituationen som idag råder inom fjärrtrafiken kommer att sprida sig till lokaltransporterna. Då man inte längre kommer att räkna antalet inrikes transporter, kan en utländsk transportör framöver ägna sig åt renodlad distributionstrafik.
”Trösten”, eller kanske snarare förhoppningen, är att den procedur som nu tar vid i EU kommer att sätta stopp för förslaget som kan komma att innebära ännu ett hål i den seriösa åkerimarknadens redan perforerade skrov.
Hoppet är alltså inte ute. Men de mörka molnen har dock tätnat rejält på himlen för svensk transportnärings vidkommande.
Det som står närmast på agendan för våra EU-delegater är att under de tre kommande veckorna läsa in sig på det slutgiltiga förslaget som idag gick igenom. Därefter tar en omfattande mötesprocedur vid. Ändringsförslag ska formuleras, översättas och föredras. Och slutligen ska ministerrådet säga sitt.
Det som beslutats idag är alltså inte hugget i sten. Det sista ordet kommer inte att sägas förrän om uppskattningsvis ett år. Kanske tar det ännu längre tid än så
Vi på Proffs kommer nu att läsa igenom dagens protokoll och återkommer med fler artiklar i ämnet lite längre fram.
Göran Rosengren
Chefredaktör