I år firar Tatra 120 år som lastbilstillverkare. Det firas med en begränsad jubileumsupplaga av Tatra Phoenix. Upplagan innehåller designförändringar både interiört och exteriört. Tatra Phoenix Präsident Euro 6 premiärvisas av Cordestam på MaskinExpo, den 18-20 maj.
Cordestam, Tartra och MaskinExpo är en kombination som känns igen sedan tidigare. Våren 2015 introducerade Cordestam det tjeckiska lastbilsmärket på den svenska marknaden, vilket skedde just på MaskinExpo. Då var det en Tatra Phoenix Euro 5 i 8X8-utförande.
Under förra årets MaskinExpo bjöd Cordestam på premiären för Tatra Phoenix 8X8 Euro 6. Och nu är det alltså dags för jubileumsupplagan, som fått tilläggsnamnet Präsident.
Något som Cordestam menar gör Tatra Phoenix speciell, är lastbilens goda terrängegenskaper i kombination med en hög nyttolast både off-road och på väg.
Präsident-upplagan har en hytt lackad i rödmetallic, blanksvart front och gyllene detaljer. Motorerna MX 11 och MX 13 från Paccar finns i storlekar från 390 till 510 hästkrafter. ZF-transmissionen erbjuds som manuell EcoSplit och automatisk AS Tronic.
Lädersäten, läderklädd ratt och en instrumentering i trä-look bidrar till Präsidents lyxiga jubileumskänsla.
Tatra Phoenix Präsident Euro 6 finns i axelkonfigurationerna 4×4, 6×6 och 8×8. Lastbilen erbjuds med kort hytt och förlängd sovhytt.
Det var under hösten 1897 som det Kop?ivnice-baserade företaget Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft byggde Centraleuropas första bil med förbränningsmotor – NW Präsident. Bilens karosseri var baserad på en av företagets mest framgångsrika befintliga produkter, ”Mylord”-vagnen.
NW Präsident hade en tvåcylindrig bensinmotor med en volym på 2,7 liter och en maximal effekt på 6,5 hästkrafter. Den banbrytande bilen lade grunden för den stolta traditionen för bilproduktion som alltjämt är kvar i Kop?ivnice. Varumärket
Tatra introducerades 1919.