Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.
På fredagsförmiddagen vid halv tiotiden stoppades ett Schenkerekipage med en bulgarisk dragbil för en rutinkontroll på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Lasten var kosmetikaprodukter på väg till Oriola AB i Enköping.
Kör- och vilotiderna var utan anmärkning, men sedan hopades problemen för föraren.
– Eurovignetten var inte betald varför vi kontaktade åkeriet som per omgående betalade in densamma, säger bilinspektör Roger Ogemar. Föraren fick givetvis böter för detta på 3 000 kronor.
Kontrollen fortskred och då skymtade Ogemar ett protokoll från en tidigare flygande inspektion i pappershögen som föraren först inte velat visa. Den var från mars 2017 i Malmö och då hade man anmärkt på diverse belysning, obesiktigad färdskrivare och en sprucken bromsskiva.
– Jag frågade först föraren om anmärkningarna åtgärdats och han berättade att fordonet varit inne på service och det visade sig att belysningen och färdskrivaren åtgärdats, säger Ogemar.
Däremot var problemet med den spruckna bromsskivan på höger framhjul kvar och det hade dessutom blivit ännu värre nu. Skivan var sprucken rakt igenom med en spricka nära nog tre millimeter bred, säger han.
Körförbud meddelades och det upplystes såväl åkeriet som föraren om.
– Alternativen som gavs var att reparera på plats eller ta bärgaren till verkstad, säger Ogemar.
Åkeriet uppgav att de skulle ordna med en lösning omgående, men fem timmar senare stod ekipaget fortfarande kvar varför Ogemar frågade föraren om vad han fått för direktiv av åkaren.
– Han svarade då att han skulle vänta på en annan dragbil som skulle hämta trailern och sedan skulle dragbilen köras till närmaste verkstad, säger han.
Ungefär där brinner en säkring av hos bilinspektör Ogemar som bestämmer sig för att klampa på plats då han upplevde det som uppenbart att företaget skulle försöka sig på att vänta ut dem.
– Således riskerar Enköpingsdamerna att bli utan smink ett tag, säger Roger Ogemar lite skämtsamt.
Förare blev enligt Ogemar mäkta förvånad, till och med överrumplad, över att Ogemar gjorde allvar av klampningen och att han blev tillfrågad om när reparatören skulle komma.
På Oriola AB berättade transportchef Martin Pettersson att detta inte är något man vill bli förknippad med.
– Inkommande transporter beställs emellertid inte av oss utan av avsändaren, säger han. Våra utleveranser körs av åkerier där vi har full insyn i detalj.
Han kommer att ta kontakt med Schenker om det inträffade.
Trailern kom från Schenker i Göteborg och vi skickade information och frågor till press- och informationschef Pierre Olsson. Det var sent på eftermiddagen när han fick våra frågor och det visade sig att det inte var svenska DB Schenker som kontrakterat dragfordonet varför han inte kunde få fram mer detaljer på fredagen.
– Det stämmer, säger Olsson. Det är danska DB Schenker som kontrakterat dragbilen och vår svenska organisation har därför ingen kontroll på den, men naturligtvis tar vi avstånd från den här typen av agerande, säger Pierre Olsson.
Vid halv fyratiden hämtades trailern för vidare färd mot Enköping, men i skrivandes stund, stod dragaren kvar.