En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.
Igår, torsdag, tog de in tre ekipage samtidigt varav ett var estniskt och lastat med styckegods som sedan visade sig även ha ADR-gods i lasten, men hade inte skyltats för detta.
– Vi granskade den stora mängden fraktsedlar och en av oss var uppe på flaket och upptäckte då fyra oljefat under styckegodset och en ADR-etikett skymtade, säger Ogemar som tillägger att föraren hade såväl utbildning som utrustning för att få köra ADR.
Längst ner i högen av fraktsedlar, fann man en fraktsedel på fyra fat ADR, men endast tre av dem var deklarerade. I samtalet med avsändaren sade de sig ha räknat på ett fat och kommit fram till att det var frimängd, men de hade räknat fel. Därmed blev det stopp för vidare färd.
– Det faxades ny fraktsedel och fordonet skyltades upp och böter delades ut, berättar Roger Ogemar.
Föraren fick 4 000 kronor i böter och ansvarig hos avsändaren som inte gjort sin del korrekt, kommer också att få böter med posten, ett så kallat kontorsföreläggande.
Det andra ekipaget var helryskt på alla sätt och på väg till Ryssland. En äkta internationell transport, konstaterar Ogemar. Dock hade inte vägavgiften betalats.
– Föraren skyllde på att åkaren betalar via internet och åkaren skyllde på att de missat det, säger han. Hur kan man missa en avgift på 78 kronor när det kan kosta 3 000 kronor i böter?
Vägavgiften fick betalas innan fortsatt färd och det gällde även förarens ordningsbot på 3 000 kronor. Ogemar berättar att de brukar ta betalt på plats när det handlar om ovanligare länder och länder långt borta från Sverige. Vägavgiften hamnar under chaufförsansvaret oavsett vem som ska betala och därmed blir det inga påföljder för åkeriet.
Det tredje ekipaget var förvisso bulgarienregistrerat, men ägs av ett danskt åkeri som vid tillfället körde för en stor, välkänd dansk speditör.
– Både fordonet och föraren gav ett vårdat intryck och väckte inga direkta misstankar, men vi tog ändå in den över gropen eftersom vi hade med oss en blivande bilinspektör under utbildning och vi tyckte han skulle få lite praktik, säger Ogemar.
Det visade sig att det inte finns en tillstymmelse till broms på vänster framhjul varför de kopplade ifrån trailern för att provköra. Den drog rejält åt till sidan när de bromsade att det inte gick att hålla bilen rak, säger Ogemar.
– På detta vis hade han kört ända från Danmark och skulle ha lossat och sedan återvänt till Danmark, om vi inte stoppat honom, tillägger han.
Det blev teknisk klampning av dragbilen vilket innebär att den inte fick flyttas förrän felet åtgärdats. Personen de talade med på åkeriet i Danmark, satte sig igår eftermiddag i en bil för att köra upp till Västerås och reparera bilen på plats.
– I morse hörde Länskommunikationscentralen av sig till oss och sade att det rapporterats att det ligger folk under bilen och försöker bryta loss klampen, berättar Ogemar vidare.
Han åkte ut för att kontrollera detta, men det visade sig vara falskt alarm. De hade skruvat loss hjulet på andra sidan för att reparera den trasiga bromsen.
Sistlidna måndag togs ett ekipage in vid Högsjöns rastplats mellan Arboga och Örebro och det visade sig att dragbilen var internationellt efterlyst som stulen från Bulgarien. Undersökningen pågår ännu.
– Ägaromständigheterna är minst sagt komplicerade och innan dessa retts ut, förblir bilen i beslag bakom lås och bom, avslutar Roger Ogemar efter en helt vanlig dag på jobbet.
Dragaren med bromsproblem är nu åtgärdad. Bromsoket hade rostat fast och fick bytas ut. Föraren som körde dragaren fick, enligt uppgift, ett tämligen ljumt bemötande av åkerirepresentanten. Ogemar bistod med telefonnummer till olika bilbesiktningar och tills besiktning är gjord, står ekipaget kvar på kontrollplatsen.