Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.
I tisdags stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett litauiskt ekipage vid Långeberga. Anledningen var att det såg ut att handla om överlast.
När vägningen var överstökad stod det klart att ekipaget vägde för mycket. Föraren fick böta 4 250 kronor och åkeriet 10 000 kronor i överlastavgift.
Men historien slutar inte där. Det ska nämligen visa sig att den aktuella transporten dessutom handlade om ett cabotage. Ett otillåtet sådant. 40 000 ytterligare för åkeriet att pynta, med andra ord.
Föraren betalade sina böter på plats. Alltså de 4 250 kronorna. Till en början såg det värre ut vad gäller de 50 000 kronorna som åkeriet skulle betala.
Ekipaget lotsades därför till polishuset i Helsingborg, där det klampades. Strax därefter ringer åkeriet upp polisen och berättar att man hade lyckats få fram pengar till överlastavgiften och till förskottet på sanktionsavgiften.
Senare på dagen kommer så en representant för åkeriet till polishuset för att betala. Men något betalkort handlade det inte om.
– Nej, mannen hade med sig en väska och i den hade han 50 000 kronor i 500-lappar, berättar Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.
Hur vanligt är det att böter och sanktionsavgifter betalas cash?
– Det händer. Men knappast så här stora summor, avslutar Johansson.