Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.
Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund blev inbjuden till en tvådagars utbildning i Norge för att både få erfarenheter samt berätta om den svenska verksamheten och arbetssättet när Vegvesendets Utekontrollsektion i Region Mitt hade utbildning.
– Det handlade mycket om att Norge i maj 2018 ska införa tekniska vägkontroller som ska utföras på platser som i det närmaste ska vara utrustade likt Bilprovningen är, berättar Ringqvist. Samma krav kommer även att gälla för Sverige.
Norge har kommit långt med byggandet av dessa kontrollplatser som för tankarna till rymdstationer i sin utformning, säger han och konstaterar att Sverige ligger långt efter i den satsningen. Men det pågår ett arbete att utveckla kontrollplatserna även i Sverige.
Ringqvist berättar att Utekontrollsektionen är ett nytt sätt för Norge att organisera sin kontrollverksamhet längs landets vägar.
– De lyfter ut personal till den sektionen från de lokala organisationerna och gör den till en regional resurs istället, för att lättare kunna använda kontrollresurserna på bästa sätt. Lite tvärtemot vad som görs i Sverige, säger han.
Statens haverikommission föreläste om tippolyckor med containers på flakväxlare och att sådana även tappats.
– De har tittat på låsen och hur dessa slits och det förekommer att de utsätts för åverkan när de inte passar som de ska, säger han.
Det diskuteras om det kanske behövs krav på tilläggssäkring i form av kätting. Andra ämnen som diskuterades var fuskandet med Adblue vilket är omfattande och detsamma gäller fortsatt även för manipulation av färdskrivare och falska körkort.
– Adbluefusket förekommer i många olika varianter varav en del är av enklare sort och lätta att upptäcka, medan andra är verkligt avancerade där man gått in och ändrat i fordonets programvara, säger Ringqvist.
Ringqvist tycker att det blev ett bra utbyte av tips och kunskap som han tar med sig hem.
– Något som norrmännen tyckte vi gjort bra, är att vi har en specialiståklagare i form av Mikael Bäckström i Östersund, säger han. De har nämligen samma problem som vi med att få åklagarna att driva dessa ärenden och få resultat.
Även om det i exempelvis Danmark och Norge döms ut höga bötesbelopp, är det långt ifrån allt som kommer in när även deras åklagare går bet i dessa fall. Ringqvist är nöjd med sitt besök.
– Jo. Och jag tar med mig många bra erfarenheter hem som kan användas i det vardagliga arbetet, avslutar han.
Jan-Ivar Moen var en av dem som bjöd in Ringqvist eftersom det är viktigt att dela erfarenheter och det är samma trafik som rör sig över gränserna.
– Ringqvist hade mycket intressant att berätta och borde ha fått mycket mer tid för sitt framförande säger han.
Vi läser ofta artiklar om hur Danmark och Norge dömer ut kännbara böter. I Danmark tar man fordonen i beslag och får ofta in pengarna, men Norge, liksom Sverige, kan inte ännu arbeta på det viset.
Tycker du att bilinspektörer och poliser här och i Norge får otillräckligt politiskt stöd för att kunna utvecklas?
– Det kan jag inte helt svara på, men visst finns det utmaningar som politikerna måste övervinna för att likhet inför lagen ska kunna upprätthållas, avrundar Moen.