I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...
Efter vägning stod det klart att de båda begagnade hjullastarna, som lastats på två olika adresser i Skåne, vägde åtta ton mer än vad transporten fick lov att lasta vilket motsvarar 34 procents överlast.
Även lastsäkringen var bristfällig, konstaterade polisen och bilinspektören som var på plats.
Men dessa förseelser utgjorde endast inledningen på de punkter som skulle trängas på bötesblocket.
Dragbilens färdskrivare visade sig vara obesiktigad, föraren hade då och då kört utan förarkort, kört för länge och inte hållit tillräckligt långa raster och dygnsvilor. Dragbilen var dessutom inte heller anmäld i yrkesmässig trafik.
Åkeriet kommer nu att få en överlastavgift på 31 000 kronor. Föraren ska betala 9 500 kronor i böter och fick dessutom körkortet indraget. Det sistnämnda eftersom hans kör- och vilotidsbrott var av så pass grov art.
Föraren fick 48 timmar på sig att ta sig hem. Men först skulle han hålla en godkänd dygnsvila. Därefter skulle bilen anmälas i yrkesmässig trafik och färdskrivaren besiktigas. Dessutom fick en av maskinerna lastas av och den kvarvarande förankras enligt gällande regler innan resan mot slutdestinationen Västerås kunde fortsätta.