Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...
Vid kontrollen den 23 maj, visade det sig att dragbilen hade utfört sju cabotagetransporter sedan den inkommande, internationella lasten hade lossats.
– Chauffören hade först kört tre turer i Danmark och därefter rest hem till Polen över helgen. Lastbilen lät han stå kvar i Danmark, förklarar kommissarie Stig Simonsen på Tungvognscenter Syd.
– Efter helgen fortsatte föraren att köra ytterligare fyra inrikes transporter, tillägger han.
Denna överträdelse kostade åkeriet 70 000 danska kronor. Men det slutar inte där.
Det framkom vid undersökningen att åkeriet hade kört 13 gånger på det danska motorvägsnätet utan att betala vägvinjett, vilket spädde på böterna med ytterligare 32 500 kronor.
Och om man nu struntar i vägavgifter och cabotageregler så kan man ju strunta i annat också. Till exempel att använda förarkort, vilket polisen konstaterade hade skett vid två tillfällen.
Fram med bötesblocket igen och ytterligare 12 000 kronor till den danska statskassan.
Åkeriet ska sammanlagt betala 110 000 danska kronor i böter, vilket motsvarar drygt 150 000 svenska kronor. Pengar som åkeriet måste betala innan de får tillbaka sin lastbil som polisen tagit i beslag.
– Inledningsvis var åkeriägaren inte av inställningen att betala beloppet, så vi klampade lastbilen. Dagen efter betalades pengarna och åkeriet avsade sig rättegång, säger Stig Simonsen.
I samma ärende är ett speditionsföretag i Padborg åtalat för medverkan till det otillåtna cabotaget då det är polisens uppfattning att det är speditören som har planerat körningarna.
Åtalet mot speditören kommer att tas upp vid ett senare tillfälle.