The Road Haulage Association i Storbritannien är besvikna över att det brådskande ärendet med reglerna kring veckovila i lastbilarna blir ännu senare nu eftersom det beslutats att synpunkter från ännu fler berörda ska inhämtas, berättar Transport News.
Englands motsvarighet till Sveriges Åkeriföretag heter Road Haulage Association, RHA, och biträdande policyansvarige Duncan Buchanan där, säger till Transport News, att man anser fördröjandet är onödigt.
– Saken brådskar, menar han. Det ökande olämpliga parkerande under veckosluten ger transportbranschen dåligt rykte.
Detta problem är mest synligt på rutter till och från de viktigaste hamnarna, säger han och tar upp de dåliga arbetsförhållandena för förarna samt de antisociala konsekvenserna som uppstår vid långvarig parkering utan lämpliga faciliteter för förarna.
– Sådana förhållanden som vi ser idag, hör hemma på 1800-talet.
Han pekar på att det är uppenbart att många förare som arbetar för aktörer utanför Storbritannien, parkerar på olämpliga platser istället för att alltid uppsöka områden med rätt faciliteter.
– Vi behöver fler parkeringsplatser så att förare kan vila på ett ordentligt sätt under hygieniska omständigheter, säger Duncan Buchanan.
Att överträdelser av reglerna begås av förarna, har av Transportdepartementet erkänts som olagliga.
RHA menar att fördröja effektiva insatser endast kommer att göra en dålig situation ännu värre och man har initialt föreslagit ett fokus på att 45-timmarsvilan inte ska tillåtas utanför parkeringsområden som saknar dusch och toalett.
– Vi tror att målinriktad tillämpning kommer att ses som en mycket positiv åtgärd efter många års passivitet vad beträffar olämplig parkering under veckovila. Det kommer att vara ett positivt steg i att förbättra arbetsförhållandena och därmed också ryktet för vägtransportbranschen, sammanfattar Duncan Buchanan på RHA.